Prawobrzeże po 1945 r. => Dzielnice Prawobrzeża po 1945 r. => Wątek zaczęty przez: Aygon 03 Maj 2008, 15:22:21



Tytuł: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Aygon 03 Maj 2008, 15:22:21
Otrzymałem to zdjecie razem z takim opisem.
Witam,
Natrafiłem u znajomych na zdjęcie związane z przeszłością obecnego Osiedla Słonecznego.
Zdjęcie pochodzi z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Ta woda, którą widać za tymi dwoma panami to nic innego tylko obecny Rubinowy Staw na Słonecznym. Zdjęcie wykonano od strony południowej czyli fotograf stał na końcu obecnej ulicy Lnianej (wieżowiec - gwiazda po prawej a przedszkole po lewej).
Drzewa, a przynajmniej część z nich rośnie do dziś. Jak widać ówczesny Rubinowy Staw służył do rekreacji. Aż wydaje sie to niemożliwe, że kiedyś były tu pola po horyzont.

PS. Aby zachować anonimowość obu panów na zdjęciu, przysłoniłem ich twarze. Niestety nie można ich już spytać o zgodę na zamieszczenie zdjęcia w internecie.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Mila 03 Maj 2008, 17:37:16
W 1983 roku przeprowadziliśmy się z Podjuch na Osiedle Słoneczne. Jeszcze wówczas (do ok. 1985 r.) można było spokojnie się tam kąpać. Była mała piaskowa plażyczka od wschodniej strony (dziś w tym miejscu jest asfaltowy zjazd w stronę stawu). Naprawdę przyjemnie się tam spędzało czas latem. Oczywiście teren nie był ogrodzony. Obecnie miejsce w ogóle nie przypomina TAMTEGO stawu.
 :'(


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: yrek58 03 Maj 2008, 17:44:21
Wszystko wskazuje, że Polak potrafi. Szkoda że zniszczyć, a nie zachować. Przykre, ale prawdziwe.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: gblazejczyk 03 Maj 2008, 19:24:50
Rzeczywiście można powiedzieć, że staw jest bardzo dobrym przykładem negatywnej ingerencji człowieka  :(
Niestety coraz więcej jest jezior, w które ingeruje człowiek. Przykładem jest choćby  Wielecki Staw (we wschodniej części Puszczy Bukowej), który również został niemalże w całości przekształcony i dziś pełni funkcję stawu rybnego z intensywnym zagospodarowaniem. Jednak Wielecki Staw jest "niczym" w porównaniu do Rubinowego. "Przykre, ale prawdziwe" jak pisze Yrek58


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: V-12 03 Maj 2008, 19:50:59
W sumie to jestem w szoku. Patrząc na to zdjęcie, po prostu odnosi się wrażenie, jakby było wykonane w całkiem innym miejscu. Obecnie Rubinowy Staw jest okropny. Otoczony blokowiskami, zalany dookoła asfaltem, zastawiony metalowym płotem...


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Mila 03 Maj 2008, 21:59:47
Jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych staw - mimo, że był już niesamowicie zanieczyszczony - nie miał dookoła tego fatalnego płotu. Było już jednak w połowie zbocza (tak jak dziś) wykonane "wypłaszczenie". Można było w zimie zjeżdżać na zamarzniętą taflę stawu na sankach lub nartach "z wyskokiem". To był czad! Latem niestety widok był równie przeokropny co dziś.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: PrzemysławJ 04 Maj 2008, 17:17:38
Szok i dla mnie :o To się nazywa "kształtowanie środowiska"!


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: i06 04 Maj 2008, 18:37:56
Od 1966 mieszkałem na dzisiejszej Rydla (kiedyś 13), a nad tym stawem mój dziadek miał łąkę, razem z dzieciakami chodziliśmy się tam kąpać, wtedy staw zasilał ciek wodny, który w czasie budowy Słonecznego wpuszczono w rurę i przykryto ziemią. Ci panowie stoją koło dzisiejszych bloków, a wtedy były tam baraki i mieszkali ludzie, których przywieziono ze wschodu - większość z nich w latach 1972-74 została przeniesiona (moi znajomi na przykład do Dąbia). Jezioro było czyściutkie, aż do czasu, gdy w górze cieku wodnego powstały fermy lisów i nutrii. A i nie wiem czy to prawda, ale jak mi opowiadał dziadek (mieszkał tam od 1946) w jeziorze do około roku 1960 w trzcinach (koło dzisiejszego przedszkola tkwił zatopiony transporter - który tam utknął zimą 1945. Za ich plecami jeszcze do lat 70-tych XX w. było kąpielisko  z kawałkiem mola/kładki.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Mila 04 Maj 2008, 22:02:39
Jezioro było czyściutkie aż do czasu gdy w górze cieku wodnego powstały fermy lisów i nutrii.

Kaziu, wydaje mi się, że ferma była przy ul. Mącznej, a tam płynie Chojnówka, która wprawdzie przepływa na granicy Słonecznego i Zdrojów, ale w żadnym wypadku nie uchodzi(ła) do Rubinowego Stawu. Woda, która przepływa przez ten staw to Rudzianka - skanalizowana od ul. Smutnej.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: lito 01 Grudzień 2008, 20:22:21
Ciekawy wątek, może ktoś ma jeszcze jakieś zdjęcia?


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: slazmi 21 Luty 2015, 21:26:16
Ostatnio dotarła do mnie informcja, że "autochtoni" nazywali staw Rubinowy  stawem "Bacza".
Czy ktoś mógły to potwierdzić/zaprzeczyć...


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Mikromat 22 Luty 2015, 05:11:24
Potwierdzam, ale nie jako autochton lecz też z rozmów z "autochtonami" dobrych kilka lat temu!

A propos lokalnych nazw, tutejszym zapewne znana też była nazwa "Korea", nie dotyczyła jednak stawu, tylko ... no właśnie, czego?

I jeszcze nt. ciekawej relacji "i06", z zasilaniem stawu Rudzianką to było chyba nieco kombinowane, nie tak proste jak może się wydawać...?


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Perca f. 22 Luty 2015, 08:28:03
Takie trzy


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Perca f. 22 Luty 2015, 08:28:43
Nie chce wejść z tamtymi.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: slazmi 22 Luty 2015, 08:36:09
A propos lokalnych nazw, tutejszym zapewne znana też była nazwa "Korea", nie dotyczyła jednak stawu, tylko ... no właśnie, czego?

Nie wiem czy chodzi o to "tę Koreę", ale jedyna jaką znam, dotyczy okolic Arnimswalde, a konkretnie pozostałości Hornskrug (Rzęśnica). Załomiacy nazywają to Koreą.
Można o tym miejscu poczytać   w tej fotorelacji (http://www.prawobrzeze.eu/index.php/topic,1712.0.html).
Wzmiankowane miejsce jest opisywane również  w tym miejscu (http://www.prawobrzeze.eu/index.php/topic,2160.0.html).


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: slazmi 22 Luty 2015, 08:41:03
Takie trzy.

Czy mogę dodać do Galerii ???


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Perca f. 22 Luty 2015, 08:50:22
Oczywiście


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Mikromat 22 Luty 2015, 13:03:04
<<< Nie
Poczekajmy, może ktoś się odezwie. Podpowiem, że nazwa "Korea" nie dotyczyła stricte konkretnego obiektu i sporo osób powinno to określenie (jako przyporządkowane do Prawobrzeża) pamiętać. Wzmiankowano o tym nawet w "Panorama 7", a ja usłyszałem o tym pierwszy raz 10 lat temu. Wtedy relacjoner błędnie przyporządkował to określenie do obiektów po MMuhle (ale tam już w latach 50. były chyba(?) ruiny do zera) i sanatorium BH (tam długo przetrwały części zabudowy).

Zdjęcia ze Stawu Rubinowego to także rzadkość, dziękuję również! Trudno znaleźć orientację w zabudowie, ale raczej bloki są widoczne i to ze Słonka, więc jest to chyba 1. połowa lat 80. Szlag mnie trafia, że wtedy też tędy przechodziłem i niczego nie pamiętam!


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Perca f. 22 Luty 2015, 13:32:25
Mikromat, jeżeli chodzi o moje zdjęcia, to jest to na pewno koniec lat 70. Ta mała dziewczynka na zdjęciu urodziła się w 76.


Tytuł: Odp: Rubinowy staw 40 lat temu.
Wiadomość wysłana przez: Mikromat 03 Marzec 2015, 20:02:19
Ściśle nie opiszę czym była nazwa "Korea" dla mieszkańców Klęskowa. Niewątpliwie nazwy w stosunku do Klęskowa użyto w związku z wojną koreańską z początku lat '50 http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_korea%C5%84ska (http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_korea%C5%84ska) i dotyczyła zapewne sporej odległości Klęskowa od centrum Szczecina ((D)daleki (W)wschód), choć przecież Śmierdnica czy Zdunowo leżą jeszcze dalej na wschód.
Kilka osób które o tym pamiętało różnie przypisywało użycie nazwy Korea do Klęskowa, ja pamiętam artykuł w Panorama7 gdzie podano, że kierowca autobusu na pętli krzyknął "Korea, wysiadać", ale pętla linii 54 była przecież w Kijewie...