Jedyny Portal Prawobrzeza
18 Październik 2018, 17:54:52 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: 1 ... 8 9 [10] 11 12   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nalot na Arnimswalde 11-04-1944  (Przeczytany 32971 razy)
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1594



« Odpowiedz #135 : 11 Luty 2018, 20:32:01 »

i tłumaczenie z translatora google:

Masowy nalot uderzył w Stettin 11 kwietnia 1944 r. Były prezydent kościoła okręgu Dieter Berndt zginął w miejscu pracy - fabryce samolotów tuż za miastem [29].
Johannes Zunkowski (pełniący wówczas funkcję prezesa kościoła w Stargardzie) pracował w tej samej fabryce i został przysypany pod gruzami budynku. Przez około szesnaście godzin czekał na uratowanie. Według jego syna Bernarda: "Budynek  zawalił się, a pod nim była kieszeń, a on mógł tam oddychać, ale nikt nie wiedział, że jest tam. Z jakiegoś powodu jedna z bomb nie wybuchła [po uderzeniu], ale wybuchła kilka godzin później i odsłoniła mojego ojca. Więc wrócił do domu. Jego włosy stały się białe z dnia na dzień. "[30]
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1594



« Odpowiedz #136 : 11 Luty 2018, 20:44:35 »

i dalej:

Bernard przypomniał prolog tego niszczycielskiego ataku, kiedy on i jego przyjaciele bawili się w kowboii i Indian:

Na otwartym polu, na którym budowaliśmy teepees. . . . Nagle usłyszałem to dudnienie, a ja spojrzałem w niebo, a niebo było po prostu pokryte samolotami. I widać było, że wszystkie luki bombowe są otwarte, a wkoło samoloty myśliwskie. I była wielka walka, ponieważ mieliśmy bazę lotniczą w Szczecinie. Tak więc nad nami wywiązała się wielka walka, a szrapnele leciały wszędzie. Tego dnia mój tata został pochowany żywcem.
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1594



« Odpowiedz #137 : 11 Luty 2018, 21:14:43 »

Erich Berndt był superwizorem w fabryce produkującej silniki do samolotów i prawdopodobnie wykonał wiele nadgodzin, gdy został zwolniony na prezydenta kościoła okręgu w 1942 roku. Brat Winter kontynuował jako kościelny prezydent dystryktu i służył przez następne kilka lat, przynajmniej do listopada 1943. [5] W tym czasie Willi Dretke podpisał oświadczenie jako prezydent kościoła dystryktu. [6]

Erich Berndt był jednym z nielicznych członków Kościoła w okręgu Stettin, który kształcił się poza szkołą publiczną i stażem. W dziedzinie mechaniki precyzyjnej nadzorował praktykantów przemysłowych w fabryce samolotów na obrzeżach Szczecina. [7]11 kwietnia 1944 r. Samoloty wroga zrzuciły swoje bomby na fabrykę. Opowieść została powiedziane, że Brat Berndt wrócił w ostatniej chwili, aby zamknąć drzwi nadziemnego bunkra - jeden niewystarczająco wytrzymały, aby wytrzymać bomby - i został zabity przez nagły wybuch. Wiadomość o tragedii została przekazana przez jej ojca żonie Ericha Berndta, Erice; przebywała w tym czasie z dwójką dzieci w małym miasteczku na wsi na wschód od Szczecina. Dieter Berndt był popularną postacią w Kościele i zdecydowanie sprzeciwiał się rządowi Hitlera i partii nazistowskiej.
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1594



« Odpowiedz #138 : 11 Luty 2018, 21:18:10 »

Helmut Plath przeprowadził mszę pogrzebową byłego prezydenta kościoła okręgu Ericha Berndta w 1944 r. (D. Berndt)
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1594



« Odpowiedz #139 : 11 Luty 2018, 21:24:15 »

Z racji, że nie znam angielskiego prosiłbym kogoś o porządne tłumaczenie. Wydaje się, że to bardzo ciekawy wątek.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #140 : 12 Luty 2018, 22:31:17 »

Z racji, że nie znam angielskiego prosiłbym kogoś o porządne tłumaczenie. Wydaje się, że to bardzo ciekawy wątek.
Będę miał chwilę to się nad tym pochylę  Duży uśmiech
Chociaż tłumaczenie googlowskie w zasadzie test dosyć zrozumiałe i oddaje sens oryginalnego tekstu.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #141 : 15 Luty 2018, 18:39:57 »

To moja wersja tłumaczenia...Nie wszystkie rzeczy są dla mnie zrozumiałe... Być może są częścią szerszego kontekstu.

Relacje dotyczą wiernych -  Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich - popularnie zwanych Mormonami.
Oto te teksty...

Zmasowany nalot na  Stettin miał miejsce 11 kwietnia 1944 r. Były prezydent okręgu Dieter Berndt zginął w miejscu pracy - fabryce samolotów tuż za miastem.

Johannes Zunkowski (pełniący wówczas funkcję prezydenta w okręgu Stargard) pracował w tej samej fabryce i został przysypany gruzami budynku. Przez około szesnaście godzin czekał na ratunek. Według jego syna Bernarda: "Gdy budynek  się zawalił, utworzyła się pod nim  pewna przestrzeń w  której można było  oddychać, jednakże nikt nie wiedział, że pod gruzami ktoś jest. Z niewiadomego powodu jedna z bomb nie wybuchła zaraz po uderzeniu, ale dopiero kilka godzin później i dopiero ten wybuch odsłonił miejsce przebywania mojego ojca. Uratowano go i mógł wrócić do domu, ale całkiem osiwiał.



Bernard przypomniał preludium tego niszczycielskiego ataku, kiedy on i jego przyjaciele bawili  się  w kowbojów i Indian:

    Byliśmy na otwartej przestrzeni, gdzie budowaliśmy tipi. . . . Nagle usłyszałem dudnienie, a gdy spojrzałem w niebo,  było ono po prostu wypełnione samolotami. Tak właśnie wypełnione. Mogliśmy zobaczyć, że wszystkie luki bombowe są otwarte, a także samoloty myśliwskie. Cały czas trwała walka powietrzna, (tutaj mam problem z interpretacją, czy chodziło o obronę przeciwlotniczą czy atakujące myśliwce Luftwaffe, gdyż w tekście jest mowa o latających wszędzie szrapnelach – sądzę, ze raczej chodzi o silny ostrzał plot i ewentualne ataki myśliwców nienieckich- ale to tylko moja interpretacja). Tego dnia mój tata został pochowany żywcem (chodzi o wzmiankowane  wyżej przysypanie gruzami zawalonego budynku).



Erich Berndt był kontrolerem w fabryce produkującej silniki do samolotów i prawdopodobnie dużo pracował w nadgodzinach, aby zostać zwolnionym i objąć funkcję prezydenta okręgu kościelnego  w 1942 roku. Brat Winter był kolejnym prezydentem okręgu kościelnego  i pełnił posługę przez następne kilka lat, przynajmniej do listopada 1943.Wtedy Willi Dretke podpisał ogłoszenie  jako prezydent okręgu kościelnego.

Erich Berndt był jednym z nielicznych członków Kościoła w okręgu Stettin, który kształcił się poza szkołą publiczną i praktykami zawodowymi (stażowymi). Nadzorował praktykantów przemysłowych w dziale mechaniki precyzyjnej, w fabryce samolotów na obrzeżach Szczecina. 11 kwietnia 1944 r. samoloty wroga zrzuciły bomby na fabrykę. Wg przekazanych relacji, brat Berndt wrócił w ostatniej chwili, aby zamknąć drzwi nadziemnego bunkra – ten był jednak niewystarczająco mocny, aby zatrzymać wybuch - został zabity przez  nagłą eksplozję. Wiadomość o tragedii została przekazana przez jej ojca żonie Ericha Berndta, Erice, która przebywała w tym czasie z dwójką dzieci w małym miasteczku na wschód od Szczecina. Dieter Berndt był znaną  postacią w Kościele. Zdecydowanie sprzeciwiał się rządowi Hitlera i partii nazistowskiej.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #142 : 12 Sierpień 2018, 11:18:11 »

Na stronie (link poniżej) 351 Grupy Bombowej znalazłem ciekawe informacje o nalocie na Arnimswalde. Jak dostanę zgodę od autora strony i znajdę trochę czasu zamieszczę tłumaczenie.

351 Grupa bombowa
Zapisane
Penetrator
Podziemne Prawobrzeze
*
Offline Offline

Wiadomości: 43



« Odpowiedz #143 : 13 Sierpień 2018, 16:36:36 »

W lipcowym numerze "Odkrywcy" jest artykuł o nalocie z dnia 11.04 na Żary (Sorau). Jest w nim mała wzmianka o nalocie na cel zapasowy Arnimswalde
Zapisane

Zrzeszenie Głupków Wioskowych Szczecin
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #144 : 25 Sierpień 2018, 12:30:19 »

Zgody jak do tej pory nie otrzymałem, ale ponieważ robię to w wersji non-profit, będę zamieszczał kolejne odcinki tłumaczonego tekstu.
Nadmieniam, że nie jestem jakimś "specjalnym lingwistą" oraz nie mam wiedzy szczegółowej z dziedziny lotnictwa. Proszę więc, jeżeli ktoś zauważy błąd, przekłamanie lub chociażby nieścisłość o komentarz lub info najlepiej na pw
Przypominam, że oryginalny tekst znajduje sie na stronie 351 Grupy Bombowej
Zapraszam do lektury ...



351 Grupa Bombowa
Polebrook (miejsce stacjonowania) Anglia
Misja grupy 106
                                                                          Misja zaliczona 100
Data 11 kwiecień 1944
Cel zapasowy : Formacja prowadząca - Pommesche Motorenbau Arnimswalde, Niemcy
Formacja niska  - Fabryka w pobliżu Gülzow, Niemcy




Plan  briefingu:
1. Kontrola przydziału samolotów i załóg.
            Komentarz C O: ____
2.   Harmonogram czasowy:

                                     Formacja prowadząca                              Formacja niska
                          Zajęcie pozycji              - 0650                   Zajęcie pozycji              - 0650
                          Uruchomienie silników   - 0700                    Uruchomienie silników   - 0710
                                                                                                  (silniki zewnętrzne)(?)
                          Kołowanie                     - 0710                    Kołowanie                    - 0720
                          Start                             - 0725                    Start – po grupie prowadzącej
                          Przelot obok Splasher # 4 - 0834                  Przelot obok Splasher # 4 - 0834
                                                      ( to chyba jakiś punkt orientacyjny)
                        Start ostatniej maszyny      - 0840                     Start ostatniej maszyny    - 0840
3.   Cele:

Podstawowy: Cottbus [Niemcy - 65 mil SSE(południe-południowy zachód) od Berlina]

Drugorzędny(zapasowy): Arnimswalde - w pobliżu Szczecina [39 mil na południowy zachód od Szczecina, obecnie nazywany Szczecin(Załom przypisek mój), Polska]

Ostatecznie (gdyby dwa pierwsze cele były nieosiągalne): Każdy cel wojskowy w Niemczech.

4.   Ładunek:

Formacja Wysoka: Ładunki (bomby) zapalające

Formacja Prowadząca: 10 bomb po 500 # + 1 bomba sygnalizacyjna w samolotach dowódcy i zastępcy.

Formacja Niska: 10 bomb po 500 #

Nickels(pięciocentówki?) [Ulotki propagandowe] załadowane w samolocie # - 975-O - w tylnym niskim slocie.
(Domyślam się, że chodzi o ulotki propagandowe, ale nie wiem czy mają być w jakiejś konkretnej maszynie, czy w każdej)

5.   Tankowanie paliwa:

Tokyos [samoloty z dodatkowymi zbiornikami paliwa]: pełne zbiorniki
Nie-Tokyos:
Wskazówki: Oszczędzaj paliwo przez cały czas.


6.     Formacja skrzydła

(Patrz tabela w załączniku)
7.     Formacja dywizji:

(Patrz tabela w załączniku)
ciąg dalszy nastąpi - no chyba, że nie będzie zainteresowania
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #145 : 25 Sierpień 2018, 17:29:00 »

8.   Osłona myśliwska:

Penetrująca:
(patrz tabela 1 w załączniku)
Wycofana (straż tylna) (?):
(patrz tabela 2 w załączniku)

 10 Grup 47,  3 Formacje 38. 3 Sqadrony RAF P-51 - wsparcie obszarowe dla 2. i 3. dywizji.
Całkowita liczba mysliwców - 27 Grup myśliwców - 150 A / C [samolotów].

9.    Zgrupowanie formacji:

(patrz tabela 3 w załączniku)

10.    Nawigator - _____
11.    S-2 - _____
12.    Pogoda - _____
13.   Specjalne instrukcje dla nawigatorów, bombardierów:


Zachowaj szczególną uwagę i zgłaszaj pilotowi wszelkie pontony (tratwy ratunkowe?) lub B-17 bedące w niebezpiecznej odległości nad wodą.
Nie czekaj na raport Hot News Table. [Przesłuchanie po misji.]
W przypadku lądowania w Szwecji, GEE [Jednostka Nawigacyjna] i IFF maja zostać zniszczone.
Rozkaz(?) zostanie wydany na słowo kodowe przez Dowódcę CW  na  10 minut.
To jest 100. udokumentowana misja Grupy. Do tej pory tylko 3 inne osiągnęły taki wynik

14.   Dowódcy dywizjonów i zastępca Grupy zgłaszają się do Target Room (chyba pokój dowódcy ). Wszyscy oprócz pilotów odwołanych.

15.   (A) Słowa kodowe -

Bombardoanie PFF Chaff         - Rat paste (Pasta Szczura)
Bombardowanie wizualne IP    -  Green Hat (Zielona czapka )
Uwierzytelnienie                      -  Dagwood (rodzaj sandwicza)
Odwołanie                                - Easy Victor Sail Easy  (trudno to logicznie przetłumaczyć)
Dowódca dywizjonu Słowo pogody - AVBTI

(B) Znaki wywoławcze:

                                       Znak wywoławczy              Flary                           Litera ogonowa
Prowadziący   351. A      Smokestack Red                RY [Czerwona Żółta]              J
                                       (Komin czerwony)
Niska              351. B     Smokestack Brown              R [czerwona]                         J
                                        (Komin brązowy
Wysoka          305. A      Smokestack Blue                G  [zielona]                          G
                                       (Komin niebieski)   
                       401. B
                      457. A

                         B

   94. A          Scalony     Woodcraft White           RY
                                        (Białe stolarstwo(?))

                     1. CBW     Swordfish (Miecznik)              RR
                   40. CBW     Foxhole (Lisia jama)                YY 
                   41. CBW     Cowboy (Kowboj)                   GG
    41.    ScaloneCBW   Buckeye (Kasztan)


(C)

Myśliwce US                   [Denver 3-1 do 3-11]
Myśliwce RAF
Bombowce                      Goldsmith Three Four (Złotnik trzy cztery)
Kontrola naziemna US      Tackline (Linia halsowa)
Kontrola naziemna RAF

 Uwagi: Punkty kontrolne 5 w numerowanej (?) Naw.

(D)  Kolory dnia

Czas                               Kolor                                                          Litera                           Wezwanie (?)
0800 - 1400                      Y -YR      (żółty- żółto-czerwony)                    O                                      Z
1400 -  2000                      RY          (czerwono-biały)                             L                                      H
2000 -  0200                      GY         (zielono-biały)                                 Q                                      I

(E)   Łączność  [Kanały radiowe A, B, C i D]

A - Żaden
B - Wszystkie samoloty z wyjątkiem
C - 153-F i 848-C // 157-N i 994-T od 1. FRV do  Wybrzeża Anglii
D -

16.    Namiary(?) na Splasher # 4, jeśli jest zachmurzenie.
                     351. A A 200 ° Mag. [Kompas magnetyczny]
                     351. B 185 ° Mag. [Kompas magnetyczny]
                     305. A 215 ° Mag.  [Kompas magnetyczny]
17.   Kontrola lotu. -
         1.Plan kołowania
         2.Pola awaryjne.
         3.Pomoc lądowania.
18.   Instrukcje specjalne :

Wczorajszy plan nie był zbyt dobry, bombardowanie było OK, spłaszczona formacja wydłużona  do przodu w kierunku bombardowania.
Nie omieszkaj zrobić wszystkiego, co możliwe, aby samoloty nie znalazły się w niebezpieczeństwie, użyj wszystkiej pomocy, IFF, W / T, Channel D.
Ciszę radiową  mają zachować wszyscy z wyjątkiem Dowódcy CW, gdy jest to konieczne.
Kanał B będzie używany do komunikacji między bombowcami.

c. d. prawdopodobnie nastąpi
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #146 : 26 Sierpień 2018, 18:22:37 »

c.d.


Opis operacyjny – Formacja Prowadząca  & Niska :

1.   Opis ogólny  - Formacja Prowadząca.

Formacja Prowadząca składająca się  z osiemnastu samolotów wystartowała zgodnie z planem i udała się do Splasher 4 na wysokości 7000 stóp do miejsca koncentracji. Nad Formacją Prowadzącą była cienka warstwa chmur, Dowódca Skrzydła Bojowego postanowił pozwolić Formacji Wysokiej zebrać się ponad chmurami. Gdy tylko scaliły się Grupy  Prowadząca i Niska, przeszli przez chmury, aby znaleźć Grupę Wysoką praktycznie w formacji Skrzydła. Wszystkie fazy lotu zostały wykonane na czas, z wyjątkiem czasu wylotu, który został osiągnięty dwie minuty wcześniej. 94. Skrzydło Bojowe "B" pozostało na kursie po lewej stronie od  94. Skrzydła Bojowego "A".
Silna i dokładna obrona p-lotnicza była  napotykana przez  większość drogi, ale formacja omijała najniebezpieczniejsze miejsca. Obszar nad celem był pokryty gęstymi chmurami (7/10  w 70%?). Niska wysokość, na której leciały samoloty, ograniczyła widoczność do przodu. IP [Initial Point of Bomb Run](punkt rozpoczęcia bombardowania) został osiągnięty, a Skrzydło Bojowe mogłoby rozpocząć proces bombardowania. Wyżej wspomniane zachmurzenie uniemożliwiło jednak zrzucanie bomb na podstawowy cel. Drzwi do luków bombowych zostały zamknięte, a formacja przemieszczała się  do  celu zapasowego. Taka sama sytuacja  z zachmurzeniem powtórzyła się i w tym obszarze; ale cel był umiejscowiony tak, że możliwy był krótki atak bombowy. Grupy Wysoka i Niska prawdopodobnie nie mogły widzieć celu z powodu dużego zachmurzenia, tak więc zachowywały swoje bomby, dopóty, dopóki nie będzie szansy na skuteczne bombardowanie innego celu. Grupa  Prowadząca zaobserwowała bezpośrednie trafienia.
Droga powrotna po bombardowaniach był spokojna, a lot powrotny odbywał się bez incydentów, aż do Wybrzeża Duńskiego. W tym miejscu napotkano na silny i dokładny flak (obrona p-lot). Kapitan Wallace, Główny Bombardier, został ranny i zaczął  wykrwawiać się. Po zbliżeniu się do punktu znajdującego się w odległości około siedemdziesięciu pięciu mil od Wybrzeża Angielskiego, zastępcy dowódcy nakazano przejąć główną pozycję w szyku, podczas gdy prowadzący samolot skierował się bezpośrednio do bazy.
Niektóre formacje Skrzydeł Bojowych odnotowały ataki wrogich myśliwców, które określono jako ciężkie. Słabe ataki ze strony wrogich samolotów napotkało 94. Skrzydło Bojowe "B".
Wsparcie myśliwców było bardzo dobre, z wyjątkiem wylotu. Najwyraźniej było to spowodowane tym, że formacja była trochę zbyt wolna i spóźniona o kilka minut.

2.   Samoloty nieatakujące – Formacja Prowadząca.

Osiemnaście samolotów z Formacji Prowadzącej zostało wysłanych w formacji wskazanej na poniższym diagramie. Wcześniej, do tego czasu, żaden z samolotów nie opuścił formacji.
Samolot 42-29853 [Powinno być 42-39853], pilot porucznik Borchert, miał lecieć w pozycji nr 2, drugi element Niskiej Eskadry. Jednak po opóźnionym starcie okazało się, że niemożliwe jest dotarcie do formacji. W rezultacie ten samolot powrócił do bazy z Wybrzeża Holenderskiego.
Samolot 42-37780, pilot, porucznik Miller, powrócił z okolic Wybrzeża Holenderskiego, gdy okazało się, że nie można sprawować kontroli nad obrotami silnika w pełnym zakresie działania. Oba te samoloty zostały wycofane z misji.

3.   Opis ogólny – Formacja Niska.

Formacja Niska wystartowała i udała się do Splasher 4, gdzie nastąpiło scalenie formacji na wysokości 5 500 stóp. Niska Grupa zajęła pozycję w Skrzydle Bojowym przed odlotem ze Splasher 4.
Kurs faktyczny został nieco zmieniony w porównaniu do założonego, co pokazano na wykresie trasy. Opis dotyczący Niskiej Grupy między Anglią a IP jest podobny do tej podanej dla Grupy Prowadzącej. Możliwość  bombardowania została osiągnięta w IP. Jak wskazano w relacji Formacji Prowadzącej, zachmurzenie nie pozwoliło na bombardowanie. Główny cel nie został zaatakowany przez 94. formację Skrzydła Bojowego "B". Jak wskazano w opisie Formacje Prowadzącej, cel dodatkowy został zaatakowany. Jednak chmury nad celem nie pozwoliłyby Głównemu Bardardierowi z Niskiej Grupy widzieć i bombardować celu dodatkowego.
Zmieniając kurs nieco w prawo, Grupa Niska mogła przeprowadzić bombardowanie na Gülzow, w Niemczech. Z powodu awarii zwalniacza, bomby zostały  one wyrzucone z samolotu  z opóźnieniem dwudziestu sekund . Opóźnienie spowodowało, że bomby Niskiej Grupy wylądowały za wybranym obiektem.
Po bombardowaniu Grupa Niska skręciła w lewo i zajęła pozycję w formacji Skrzydła Bojowego. Zachowała tę pozycję aż do osiągnięcia bazy.

4.   Samoloty nieatakujące - Formacja Niska.

Wszystkie osiemnaście samolotów z Niskiej Formacji zostały wysłane aby zaatakowały inne cele.

5.   Utracone samoloty.

W misji z 11 kwietnia 1944 roku, żaden z samolotów nie został utracony ani w Prowadzącej, ani w Niskiej Grupie 94. Skrzydła Bojowego "B" .

6.   Dowódcy Grup i Dowódca Skrzydła. Major Leonard B. Roper i kapitan Joseph F. Nesmith latali jako Dowódca Skrzydła i Dowódca Grupy Prowadzącej alternatywnie. Latali samolotem 42-31875.
Porucznik Donald E. Floden w samolocie 42-97258 latał jako Dowódca Grupy Niskiej.


PODSUMOWANIE STATYSTYCZNE
(Patrz tabela w załączniku0

[Podpisano] Clinton F. Ball, ppłk, Air Corps, oficer operacyjny

c.d. prawdopodobnie nastąpi
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #147 : 28 Sierpień 2018, 15:37:37 »

c.d.

Relacja  Głównego Nawigatora:


1.   Plan lotu i dziennik załączony.
2.   Dołączony plan przelotu.

3.   Relacja


a. T / O  (take-off - start)
o godzinie  0725.
b. Grupa uformowana o godzinie  0827 na wysokości 7000 stóp.
c. Utworzono CBW [skrzydło bojowe] o godzinie 0840 na wysokości 9000 stóp.
d. Rozpoczęcie osiągania wysokości przelotowej o godzinie 0833.
e. Osiągnięto wysokość przelotową o godzinie 950. (chyba powinno być 850 ?)
f. Pogoda napotkana nad Anglią:
   1. Pokrycie chmur (zachmurzenie) 9/10. Wierzchołek chmur(?) na wysokości  9000 stóp.
   2. Widoczność nieograniczona.
   3. Wiatr na wysokości przelotowej  295 stopni. 27 węzłów na godzinę.
g. Środki nawigacji nad Anglią. DR [Dead Reckoning], Pilotage, radio i GEE
h. Środki sprawdzania wiatru Metro GEE i Pilotage
i. Dołączenie  do grupy zadaniowej o godzinie 0915 w Orfordness.
j. Odlot z Wybrzeża Angielskiego o 09:14.
k. Przybycie do wybrzeża przeciwnika o godzinie 0954.

i. Spotkanie z myśliwcami:
   a. Wylot: o godzinie 0958 .
   b. Powrót: o godzinie 1400 .

m. Wiatr w czasie bombardowania:

   a. 295 stopni.
   b. 9 węzłów na godzinę.
   c. Sposób  określenia: Dwoma sposobami.

n. Opis bombardowania i metoda identyfikacji celu:
   a. Osiągnięto IP [Initial Point of bomb run] o godzinie 1243.
   b. Mag [Kompas magnetyczny] użyty ponad celem wskazanie 360 stopni.
   c. Wysokość nad celem 11.050 stóp.
   d. Godzina bombardowania 1247 .
   e. Metoda identyfikacji celu i pogoda nad celem: zachmurzenie 4/10, rozproszone, średnie chmury.  Pilotage i DR [Dead Reckoning] nad celem.
o. Trudności napotkane z radiem, kompasem i sprzętem specjalnym: Fluxgate i Pilots Compass różniły się o 15 °.
p. GEE (Nawigacja radiowa)
   a. Najdalsze ustalone współrzędne(?) 52 ° 39'N-05 ° 10'E [Hoorn, Holandia]
   b. Godzina 1546.
q. Komentarz:
Skrzydła Bojowe minimalizowały niebezpieczeństwo ataku p-lot, również przez zwiększenie wysokości przelotu.


[Podpisano] Leonard L. Korf, Porucznik, Air Corps, Główny Nawigator

c.d. nastąpi
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #148 : 30 Sierpień 2018, 16:41:29 »

c.d.

Relacja Głównego Nawigatora – Formacja Niska:

Plan lotu i załączony dziennik.
Dołączony plan przelotu.

Relacja.

a. T / O  (take off -start) o godzinie  0730.
b. Grupa uformowana o godzinie  0820 na wysokości 9500 stóp..
c. Utworzono CBW [skrzydło bojowe] o godzinie 0840 na wysokości 7000 stóp.
d. Rozpoczęcie osiągania wysokości przelotowej o godzinie  0840.
e. Osiągnięto wysokość przelotową o godzinie 929.

f. Pogoda napotkana nad Anglią:

   a. Pokrycie chmur (zachmurzenie) 5/10. Wierzchołek chmur(?) na wysokości  11000 stóp.
   b. Widoczność nieograniczona.
   c. Wiatr na wysokości przelotowej  275 stopni. 17 węzłów na godzinę.
g. Środki nawigacji po Anglii. Pilotage (Nawigacja wizualna), DR [Dead Reckoning](Nawigacja zliczeniowa), GEE (System nawigacji radiowej) i Radio
h. Środki sprawdzania wiatru. GEE, DR i GS (chyba chodzi o prędkość lotu - Ground Speed)
i. Dołączenie  do grupy zadaniowej o godz 0915 w Aldeburgh
j. Odlot z Wybrzeża Angielskiego o  0915.
k. Przybycie do wybrzeża przeciwnika o godzinie 0954.

l. Spotkanie z myśliwcami::
   a. Wylot: ____ godzina.
   b. Powrót: ____ godzin.

m. Wiatr w czasie bombardowania:
   a. 259 stopni.
   b. 29 węzłów na godzinę.
   c. Jak ustalony: GS i DRIFT

n. Opis bombardowania i metoda identyfikacji celu:
   a. Osiągnięto IP [Initial Point of bomb run] o godzinie _____.
   b. Mag [Kompas magnetyczny] użyty ponad celem wskazanie 18 stopni.
   c. Wysokość nad celem 11.300 stóp.
   d. Godzina bombardowania 1256 .
   e. Metoda identyfikacji celu i pogoda nad celem: PILOTAGE - pogoda jest przejrzysta

o. Trudności napotkane z radiem, kompasem i sprzętem specjalnym: Brak
p. GEE:
   a. Najdalsze współrzędne  ustalone 53 ° 38'N-04 ° 53'E [22 mile NW od wyspy Terschelling, Holandia]
   b. Czas godzina 1617.
q. Komentarze: Brak


[Podpisano:] William D. Badger, Porucznik., Air Corps, Główny Nawigator

c.d. nastąpi
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6115



« Odpowiedz #149 : 31 Sierpień 2018, 19:07:40 »

c.d.

Opis Bombardiera – Formacja Prowadząca:

Grupa: 351.  Formacja Prowadząca:

Cel: Pommersche Motorenbau w Arnimswalde koło Szczecina, Niemcy [obecnie Szczecin, Polska]
Metoda ataku bombowego: wizualna
Wysokość nad poziomem morza: 12 000 '
Kierunek ataku: 360 ° Mag.
Kierunek wiatru: 295 °
Prędkość wiatru: 12 mph


Opis Bombardiera:


IP (punkt inicjacji procedury bombardowania) został osiągnięty w bez problemów, ale z powodu silnego zachmurzenia, cel podstawowy nie był widoczny i wykonano przelot  do celu dodatkowego na kursie magnetycznym 360 °. Punkt ten został osiągnięty. Synchronizacja była dobra, a bomby były zrzucone o 1247. Główny Bombardier miał awarię uchwytu bomb  i tylko bomba dymna spadła we właściwym czasie. Reszta została zrzucona dwie sekundy później. Zastępca Dowódcy ocenił efekty, a Grupa opuściła miejsce ataku.(?)

[Podpisano:] William A. Winter, Kapitan, Air Corps, Bombardier  Formacji

Opis Bombardiera – Formacja Niska:

Gruopa: 351. Formacja Niska


Cel w przypadku niezrealizowania celów 1. i 2. – Fabryka  w pobliżu Gülzow.
Metoda ataku bombowego: wizualna
Wysokość nad poziomem morza: 11,063 '
Kierunek ataku: 18 ° Mag. 
Kierunek wiatru: 285 °
Prędkość wiatru: 12 mph

Opis Bombardiera:

 Niska Formacja 94. Skrzydła "B" Composite  zbombardowała fabrykę w pobliżu Gülzow w Niemczech jako cel zapasowy. Pierwotny i Wtórny cel był zasłonięty przez chmury.
Długi budynek w centrum grupy obiektów został wybrany jako AP [Aiming Point](cel). Bomby były zrzucone o 1256 godzin na wskazaniu  magnetycznym 18 ° Z powodu nieprawidłowego działania mechanizmu zwalniania, MPI [Mean Point of Impact] był ponad [poza celem]. Urządzenie celownicze w samolocie zastępcy dowódcy było nieczynne i nie mógł zobaczyć efektu ataku.

[Podpisano:] Thomas E. Trolinger, Porucznik., Air Corps, Główny  Bombardier

c. d. nastąpi...
Zapisane
Strony: 1 ... 8 9 [10] 11 12   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!