Jedyny Portal Prawobrzeza
24 Czerwiec 2019, 11:14:46 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Witamy w Portalu Prawobrzeża Szczecina i zapraszamy do rejestracji. Jako zarejestrowany i zalogowany użytkownik możesz znacznie więcej.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: 1 ... 10 11 [12]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nalot na Arnimswalde 11-04-1944  (Przeczytany 40569 razy)
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #165 : 14 Wrzesień 2018, 16:51:06 »

Braki i niepełna użyteczność sprzętu:

1. Na podstawie przesłuchania ustalono następujące braki i niepełnosprawność:

Dywizjon 508 

Samolot  151 Gniazdo Reostatu (rezystor nastawny) w przedziale radiowym zostało wypalone(np. niesprawne po przegrzaniu, wypaleniu styku itp.). - Sierżant McGarrity.
Lewa i prawa rękawiczka spaliła się. - Sierżant Hoagland.


[Podpisano:] Ernest J. Cater, Porucznik Air Corps, Oficer  Wyposażenia Grupy

Samoloty powracające wcześniej:

Samolot Nr 39853 Eskadra - 510. Pilot - Borchert
Godzina zawrócenia  - 1000 Miejsce zawrócenia- Wybrzeże Holenderskie
Powód - Późny start 1:06. Nie można było dogonić formacji przed dotarciem do wybrzeża holenderskiego.
Dyspozycja bomb: Zwrócone
Wysokość w momencie zawrócenia: 15 000 "
Napotkana pozycja wroga - Flak na wybrzeżu
Uwagi:

[Podpisano] MJBorchert



Samolot Nr 37780 Eskadra - 511. Pilot - Miller
Czas zawrócenia - 0955 Miejsce zawrócenia - 52 ° 37'N-04 ° 37'E [Egmond aan Zee, Holandia]
Powód - Brak kontroli nad obrotami w zakresie roboczym silnika.
Dyspozycja bomb:
Wysokość w momencie zawrócenia: 14,500 '
Napotkana pozycja wroga - brak
Uwagi: Karabiny w złym stanie.

[Podpisano] Carl J. Miller
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #166 : 15 Wrzesień 2018, 17:59:30 »

c.d.

Formularz"J":

1.   Numery wywoławcze i ostatnie cztery cyfry  samolotu w każdym Dywizjonie:

a. 94. Złożone Skrzydło Bojowe Grupa Prowadząca

          Eskadra 508. Samolot: 7305-L, 7066-O, 7324-H
          Eskadra 509. Samolot: 9914-S, 7202-Z
          Eskadra 510. Samolot: 9853-P, 9823-O, 9853-P, 9763-D, 9848-F
          Eskadra 511. Samolot: 1875-P, 7472-H, 1748-V, 1238-A, 9948-C, 8153-F, 7191-X, 7780-G, 7005-Q, 7492-B, 7318-S, 1714-R

b. 94. Złożone Skrzydło Bojowe Grupa Niska

          Eskadra 508. Samolot: 7258-P, 6151-M, 8146-D, 7827-J, 0994-T, 7157-N
          Eskadra 509. Samolot: 8005-G, 1725-L, 0499-Q, 3542-V, 7149-X, 7193-P, 684-T
          Eskadra 510. Samolot: 7077-D, 7714-T, 0857-J, 7196-M, 1721-S, 1975-O
          Eskadra 511. Samolot: Brak

2.   Cel: GH-396C

3.   W / T i R / T Operacyjny sygnał wywoławczy każdej eskadry:

                       Eskadra  508 [Sygnał wywoławczy]  W / T RRV R / T SEAGREEN
                       Eskadra  509 [Sygnał wywoławczy]  W / T MXP R / T CUPPING
                       Eskadra  510 [Sygnał wywoławczy]  W / T NGU R / T RANGER
                       Eskadra  511 [Sygnał wywoławczy]  W / T LOO R / T UNCLASP

4.   "A" Formacja Niska: Kołowanie - 0710; Start - 0725; Szacunkowa godzina odlotu -0725

      "B" Formacja Wysoka: Kołowanie - 0710; Start - 0725;  Szacunkowa godzina odlotu – 0725
5.
           Czas:             Wysokość:              Miejsce przekroczenia Wybrzeża Angielskiego: (OUT) 
           0916              8000 Ft                   Orfordness

6.        Czas:             Wysokość:              Miejsce przekroczenia wybrzeża nieprzyjaciela: (IN)
           0955               15 000 Ft                52 ° 37'N-04 ° 37'E [Egmond aan Zee, Holandia]

7.        Czas:              Wysokość:              Miejsce powrotu z wybrzeża nieprzyjaciela
           1449               12.000 Ft                54 ° 30'N-08 ° 50'E [Około 1 mili na zachód od Nordstrand, Niemcy]

8.        Czas:               Wysokość:             Miejsce przekroczenia Wybrzeża Angielskiego: (IN)
           1655                 2000 Ft                 Cromer

9.    ETR (szacowany czas powrotu do bazy) : godzina  1730

10.   MF / DF [Średnia Częstotliwość / Detektor kierunku] Sektor: "G"

11.   Ładunek bombowy każdego samolotu: "A" Formacja Prowadząca

         Eskadra 508: 10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 509: 10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 510 :10 x 500 # GP[Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 511 :10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]


Ładunek bombowy każdego samolotu: Formacja Niska

         Eskadra 508: 10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 509 : 10 x 500 # GP  [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 510 : 10 x 500 # GP  [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 511  : Żaden

12.   Ładunek paliwa każdego samolotu: 2700 galonów

13.   Liderzy grup:

a. Formacja Prowadząca:
    Imię i nazwisko: Leonard B. Roper Ranga: Major Samolot: 1875-P Eskadra 511

b. Formacja Niska :
     Imię i nazwisko: Donald F. Flodén Ranga: Porucznik Samolot: 7258-P Sqdn. 508

14.
     Pasażerowie, jeśli występują: (Imię i nazwisko, ranga, Samolot i Eskadra w której lecą)
    Żaden

15. Rzeczywiste czasy startu  i powrotu przez eskadry i litery samolotu:

Formacja Prowadząca

Patrz tabela czasy 1 (niestety nie jest wypełniona)



Formacja Niska


Patrz tabela czasy 2 (niestety nie jest wypełniona)
 

Raport opracowany przez Sierżanta Johna Maksimika

c.d. nastąpi
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #167 : 16 Wrzesień 2018, 19:29:41 »

c.d.

Ukształtowanie Formacji




Grupa Prowadząca START

Patrz tabela F1 start w załączniku

Grupa Prowadząca NAD CELEM

Patrz tabela F1 nad celem w załączniku


Harmonogram czasowy:
Godzina zero: 0830 Briefing: 0400 Rozpoczęcie: 0650 Start Silników: 0700 Kołowanie: 0710 Start : 0725 Opuszczenie bazy : 0725    [ Śniadanie: 0300]
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #168 : 16 Wrzesień 2018, 19:35:25 »


Grupa Niska START

Patrz tabela F2 start w załączniku

Grupa Prowadząca NAD CELEM

Patrz tabela F2 nad celem w załączniku

* - B-17F

Harmonogram czasowy :
godzina zero: 0830 Briefing: 0500 Rozpoczęcie: 0650 Start Silników: 0700 Kołowanie: 0710 Start : 0725 Opuszczenie bazy : 0725   [ Śniadanie: 0300]

[Ranni - 1]

Powyższe zapisy zostały uzyskane w National Archives Records Administration i zostały odtajnione przez organ NND 745005


Koniec... Spoko

Uff.... nareszcie. Jeszcze raz proszę o ewentualne uwagi, korektę piśmienniczą i merytoryczną, a w szczególności nazewnictwa fachowego. Za każdą merytoryczną uwagę będę zobowiązany. Postaram się jeszcze wkrótce zrobić mały słowniczek pojęć, które udało mi sie znaleźć, ale to troche potrwa
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1650



« Odpowiedz #169 : 17 Wrzesień 2018, 08:52:47 »

Slazmi - wielki szacunek. Kupa pracy, ale i rozłożyłeś ten nalot na czynniki pierwsze Szok Chyba od strony alianckiej nie da rady już wnieść cokolwiek w tym temacie.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #170 : 17 Wrzesień 2018, 20:01:22 »

Slazmi - wielki szacunek. Kupa pracy, ale i rozłożyłeś ten nalot na czynniki pierwsze Szok

Dziękuję za miłe słowa, ale... ja tylko przetłumaczyłem tekst ze strony 351 Grupy Bombowej...


Chyba od strony alianckiej nie da rady już wnieść cokolwiek w tym temacie.

I tutaj dochodzimy do drugiej strony medalu...

Są relacje 447 Grupy Bombowej na temat bombardowania Arnimswalde... Patrz tekst w Historiach Prawobrzeża autorstwa mavra...
Oni też bombardowali...tylko nie mam jeszcze pełnej dokumentacji...
Ale... być może kiedyś... nie tracę nadziei. Język Spoko
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #171 : 22 Wrzesień 2018, 14:24:44 »

Obiecany słowniczek...


Primary Target -  zaplanowany podstawowy cel ataku

Secondary Target - cel zapasowy, gdyby z jakichkolwiek przyczyn cel podstawowy był niemożliwy do bombardowania .

Target of Opportunity - dowolny cel wojskowy (militarny) osiągalny na terytorium wroga w przypadku niemożności realizacji celu podstawowego i zapasowego

Incendiaries – bomby typu zapalającego

G.P.[General Purpose] – bomby ogólnego przeznaczenia, burzące

Nickels [Propaganda Leaflets] – ulotki propagandowe – słowo nickels oznacza  monety amerykańskie = 0,05$ - być może jest tu analogia do małych kartek (ulotek) propagandowych.(może ktoś zna inną, poprawną? wersję)

Tokyos [Planes with extra wing fuel tanks] - oznaczenie samolotów ze skrzydłami wyposażonymi w możliwość dodatkowego tankowania paliwa

Taxi - kołowanie do miejsca startu

CBW CW[Combat Wing] –  skrzydło bojowe - lotnicza formacja bojowa. W Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych skrzydło dzieli się na grupy, a te z kolei na eskadry.

RAF [Royal Air Force] – Królewskie Siły Powietrzne - siły lotnicze Wielkiej Brytanii

GEE [Navigation Unit] - system radionawigacji używany  podczas II wojny światowej

A/C [Aircraft] - po prostu statek powietrzny, samolot

Splasher #4 – nie potrafię określić co to jest dokładnie, ale na pewno jest to punkt (obiekt) orientacyjny w terenie dla pilotów formujących Grupę Bojową.

[Magnetic Compass Heading] lub Mag. – kompas magnetyczny

IFF [Identification Friend or Foe]   "swój-obcy"system rozpoznawania stosowany przede wszystkim w lotnictwie wojskowym

W/T [Wireless Telegraphy] - radiotelegrafia (nie mam jednak pewności)

IP [Initial Point of Bomb Run] – punkt w którym rozpoczyna się bombardowanie

Pilotage - najbardziej podstawowy system nawigacyjny, polegający na spoglądaniu przez  okno kokpitu i sprawdzaniu na własne oczy, gdzie jesteś - porównywanie tego z mapami lub punktami orientacyjnymi w terenie

DR [Dead Reckoning od Deductive Reckoning]  używa prostych narzędzi ( wysokość, prędkość, kurs, odchylenie kompasu, prędkość i kierunek wiatru, temperatura powietrza, zmienność magnetyczna) i matematyki, aby znaleźć potrzebne parametry podczas lotu.  Na podstawie tych obliczeń pilot jest w stanie obliczyć, ile czasu zajmie dotarcie do każdego punktu. W powietrzu pilot leci wyłącznie za pomocą swojego kompasu i zegarka na czas, korzystając z instrumentów żyroskopowych


M.P.I.[Mean Point of Impact]  - średni punkt uderzenia. Punkt, którego współrzędne są uśrednionymi punktami wybuchu serii bomb wyrzucanych w jednym czasie z samolotu.

A.P.[Aiming Point] - punkt celowania

E/A [Ememy Aircraft] – samolot nieprzyjaciela

T/E [Twin Engine]  - samolot dwusilnikowy

EM’s [Enlisted Men's] – żołnierze sił zbrojnych poniżej rangi oficera
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #172 : 22 Wrzesień 2018, 19:10:37 »

I jeszcze mały dodatek...
Samoloty bombardujące Arnimswalde (z 351 Grupy Bombowej) oraz ich dowódcy

511
42-31875 Kpt.. J. S. Nesmith
42-97472 Por. W. M. Power
42-31748 Por.. F. W. Turbyne
42-31238 Por.. C. T. Pryor
42-38153 Por.. R. L. Willard
42-39848 Por.. A. J. Zotollo

509
42-39914 Por.. W. R. Logan
42-31714 Por.. E. S. Fowler
42-97202 Por.. A. I. Keese
42-107005 Por.. J. Wroblewski
42-97492 Por.. J. C. Scarlett

508
42-97066 Por.. O. O. Overholt
42-97191 Por.. G. Johnson
42-97305 Por.. A. M. Kogelman
42-97318 Por.. F. J. Hoder (Brooks)
42-97325 Por.. N. N. Nelson

Przy samolocie 42-97318 występuje nieścisłość. Spis na stronie podaje, że dowódcą jest  Por. F. J. Hoder , natomiast Raport wymienia Por. Brooks'a
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1650



« Odpowiedz #173 : 11 Kwiecień 2019, 23:34:18 »

Na bardzo ciekawą informację trafiłem w korespondencji znanego nam już robotnika przymusowego z Pomolager Arnimswalde. W swojej kartce opisuje on nalot, który odbył się 6 stycznia 1945, w święto Trzech Króli.


Wracając do kartki robotnika przymusowego z Pomolager Arnimswalde Roberta Rutkowskiego, udało mi się znaleźć pewien nalot, który odbył się w święto 3 Króli (6 stycznia), tylko, że w 1944r a nie w 1945 jak opisuje robotnik.
W książce: "TARGET STETTIN: THE ALLIED AIR FORCES OVER STETTIN 1940–1945" Jakuba Ciechanowskiego, możemy przeczytać:

"W nocy 5/6 stycznia 1944 r. Nad miastem pojawiło się 250 bombowców RAF.
Według oficjalnych danych liczba ofiar wyniosła 250 osób.
Anarchia była wszechobecna. Aby utrzymać dyscyplinę, 10 marca 1944 r. Władze nazistowskie ustanowiły
kara śmierci za grabieże. Siły atakujące straciły 14 Avro Lancasters i 2 Halifax 4,5% wzmacnia RAF.
11 kwietnia 1944 r. Nad Szczecinem pojawił się po raz pierwszy amerykańskie bombowce z 8. Armii USA. Zabelsdorf / Niebuszewo po
efekt nalotu był poważnie zużyty. Cel, obiekty przemysłowe Szczecina,
Scholwin / Skolwin i Altdamm / Dąbie zostali uderzeni przez około 650 bomb i
1800 bomb fosforowych. W mieście nastąpił huragan ognia (Feuersturm).
Niektóre bomby uszkodziły stocznie „Vulcan” i „Oder”. Fabryka silników lotniczych została uderzona również w dzielnicy Arnimswalde / Załom, a przegrana została zakończona
sto osób, w tym pięciu marynarzy z pobliskiego U-boot 803.27 Niemieccy obrońcy zestrzelili 11 bombowców Boeing B – 17.28 Następne naloty samolotów
USAF miały miejsce 29 kwietnia i 13 maja. 13 maja Amerykanie odpadli
1700 bomb na północnej części miasta. W dzielnicy Züllchow / Żelechowa
zostały całkowicie zużyte 42 domy. Podobne straty wystąpiły w rejonie stoczni.
Trasa tramwajowa została przerwana na Gotzlow / Gocław biegnącej wzdłuż rzeki Odry"


Tłumaczenie translatorem jest trochę chaotyczne, ale zacytowana wyżej informacja o nalocie w święto Trzech Króli wydaje się interesująca. Osobiście nie wydaje mi się, że były 2 naloty w to święto (w 44 i 45), ale jestem zdania, że pomylił się raczej autor książki.
Czytając kartkę robotnika odnoszę jednak wrażenie, że ten nalot Brytyjczyków nie obejmował bezpośrednio fabryki, ponieważ autor kartki wspomina o tym nalocie ze względnym spokojem. Wydaje mi się, że był to nalot na lewobrzeżny Szczecin, a robotnicy z Arnimswalde mogli go "podziwiać" z drugiego brzegu jeziora Dąbskiego..

Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #174 : 12 Kwiecień 2019, 21:53:57 »

Nalot w 5/6 stycznia 1944 był. Obejmował rejony: Śródmieście, Stare Miasto, okolice Bramy Portowej i Mostu Długiego.
Nic nie wiem o takiej dacie w 1945r.
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1650



« Odpowiedz #175 : 13 Kwiecień 2019, 12:11:05 »

Na nalot 06.01.1945 mamy relację bezpośredniego świadka, poświadczoną niejako przez niemiecki urząd pocztowy (stempel z 08.01.1945).
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #176 : 13 Kwiecień 2019, 23:04:51 »

Jedyny nalot o jakim wiem w styczniu 1945 roku był 13. zrealizowany przez USAAF  na Fabrykę benzyny syntetycznej  Police. Brało w nim udział 250 samolotów, które zrzuciły 1600 bomb niszczących i 6 min powietrznych. Zginęły wtedy 34 osoby. W 13/14.01.1945r. bombardował też RAF, ale żadnych szczegółów nie znam. Poprzednie bombardowania miały miejsce 21/22.12. 1944r. a następne 13/14.02.1945r.
Informacje na podstawie książki  "Kurs bojowy Stettin"
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #177 : 14 Kwiecień 2019, 09:03:43 »

Autor artykułu, pan Jakub Ciechanowski,: "TARGET STETTIN: THE ALLIED AIR FORCES OVER STETTIN 1940–1945" i jednocześnie współautor książki „Kurs bojowy Stettin” jest trochę niekonsekwentny.
W artykule (angielskojęzycznym) pod datą 5/6 stycznia 1944 roku podaje 250 samolotów RAF, w książce (polskojęzycznej) jest już 348 Lancasterów i 10 Halifaxów. Zginęło w obu wersjach 250 osób.

Nie ma żadnej wzmianki o nalotach w 5/6 stycznia 1945r.

Kartka P. Rudowskiego jest zastanawiająca i pozostaje dla mnie zagadką, ale nie znajduje potwierdzenia (być może na razie) w innych dostępnych dokumentach czy publikacjach.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6146



« Odpowiedz #178 : 22 Kwiecień 2019, 18:59:27 »

Cały czas nurtuje mnie mnie jeszcze zagadka:  czy zarówno 351BG oraz 447BG brały udział w bombardowaniu Arnimswalde. W książce "Kurs bojowy Stettin" jest tylko info o 447BG. Strona 447BG też podaje dane o ataku, ale i strona 351BG też o tym pisze załączając również wiele dokumentów, które starałem się "spolszczyć" Ot ci zagadka... Poczekamy, może coś jeszcze wypłynie...
Zapisane
Strony: 1 ... 10 11 [12]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!