Jedyny Portal Prawobrzeza
20 Październik 2018, 15:58:13 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: 1 ... 10 11 [12]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nalot na Arnimswalde 11-04-1944  (Przeczytany 33289 razy)
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #165 : 14 Wrzesień 2018, 16:51:06 »

Braki i niepełna użyteczność sprzętu:

1. Na podstawie przesłuchania ustalono następujące braki i niepełnosprawność:

Dywizjon 508 

Samolot  151 Gniazdo Reostatu (rezystor nastawny) w przedziale radiowym zostało wypalone(np. niesprawne po przegrzaniu, wypaleniu styku itp.). - Sierżant McGarrity.
Lewa i prawa rękawiczka spaliła się. - Sierżant Hoagland.


[Podpisano:] Ernest J. Cater, Porucznik Air Corps, Oficer  Wyposażenia Grupy

Samoloty powracające wcześniej:

Samolot Nr 39853 Eskadra - 510. Pilot - Borchert
Godzina zawrócenia  - 1000 Miejsce zawrócenia- Wybrzeże Holenderskie
Powód - Późny start 1:06. Nie można było dogonić formacji przed dotarciem do wybrzeża holenderskiego.
Dyspozycja bomb: Zwrócone
Wysokość w momencie zawrócenia: 15 000 "
Napotkana pozycja wroga - Flak na wybrzeżu
Uwagi:

[Podpisano] MJBorchert



Samolot Nr 37780 Eskadra - 511. Pilot - Miller
Czas zawrócenia - 0955 Miejsce zawrócenia - 52 ° 37'N-04 ° 37'E [Egmond aan Zee, Holandia]
Powód - Brak kontroli nad obrotami w zakresie roboczym silnika.
Dyspozycja bomb:
Wysokość w momencie zawrócenia: 14,500 '
Napotkana pozycja wroga - brak
Uwagi: Karabiny w złym stanie.

[Podpisano] Carl J. Miller
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #166 : 15 Wrzesień 2018, 17:59:30 »

c.d.

Formularz"J":

1.   Numery wywoławcze i ostatnie cztery cyfry  samolotu w każdym Dywizjonie:

a. 94. Złożone Skrzydło Bojowe Grupa Prowadząca

          Eskadra 508. Samolot: 7305-L, 7066-O, 7324-H
          Eskadra 509. Samolot: 9914-S, 7202-Z
          Eskadra 510. Samolot: 9853-P, 9823-O, 9853-P, 9763-D, 9848-F
          Eskadra 511. Samolot: 1875-P, 7472-H, 1748-V, 1238-A, 9948-C, 8153-F, 7191-X, 7780-G, 7005-Q, 7492-B, 7318-S, 1714-R

b. 94. Złożone Skrzydło Bojowe Grupa Niska

          Eskadra 508. Samolot: 7258-P, 6151-M, 8146-D, 7827-J, 0994-T, 7157-N
          Eskadra 509. Samolot: 8005-G, 1725-L, 0499-Q, 3542-V, 7149-X, 7193-P, 684-T
          Eskadra 510. Samolot: 7077-D, 7714-T, 0857-J, 7196-M, 1721-S, 1975-O
          Eskadra 511. Samolot: Brak

2.   Cel: GH-396C

3.   W / T i R / T Operacyjny sygnał wywoławczy każdej eskadry:

                       Eskadra  508 [Sygnał wywoławczy]  W / T RRV R / T SEAGREEN
                       Eskadra  509 [Sygnał wywoławczy]  W / T MXP R / T CUPPING
                       Eskadra  510 [Sygnał wywoławczy]  W / T NGU R / T RANGER
                       Eskadra  511 [Sygnał wywoławczy]  W / T LOO R / T UNCLASP

4.   "A" Formacja Niska: Kołowanie - 0710; Start - 0725; Szacunkowa godzina odlotu -0725

      "B" Formacja Wysoka: Kołowanie - 0710; Start - 0725;  Szacunkowa godzina odlotu – 0725
5.
           Czas:             Wysokość:              Miejsce przekroczenia Wybrzeża Angielskiego: (OUT) 
           0916              8000 Ft                   Orfordness

6.        Czas:             Wysokość:              Miejsce przekroczenia wybrzeża nieprzyjaciela: (IN)
           0955               15 000 Ft                52 ° 37'N-04 ° 37'E [Egmond aan Zee, Holandia]

7.        Czas:              Wysokość:              Miejsce powrotu z wybrzeża nieprzyjaciela
           1449               12.000 Ft                54 ° 30'N-08 ° 50'E [Około 1 mili na zachód od Nordstrand, Niemcy]

8.        Czas:               Wysokość:             Miejsce przekroczenia Wybrzeża Angielskiego: (IN)
           1655                 2000 Ft                 Cromer

9.    ETR (szacowany czas powrotu do bazy) : godzina  1730

10.   MF / DF [Średnia Częstotliwość / Detektor kierunku] Sektor: "G"

11.   Ładunek bombowy każdego samolotu: "A" Formacja Prowadząca

         Eskadra 508: 10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 509: 10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 510 :10 x 500 # GP[Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 511 :10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]


Ładunek bombowy każdego samolotu: Formacja Niska

         Eskadra 508: 10 x 500 # GP [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 509 : 10 x 500 # GP  [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 510 : 10 x 500 # GP  [Ogólnego przeznaczenia] 1/10 x 1/100 [Bezpiecznik nos i ogon]
         Eskadra 511  : Żaden

12.   Ładunek paliwa każdego samolotu: 2700 galonów

13.   Liderzy grup:

a. Formacja Prowadząca:
    Imię i nazwisko: Leonard B. Roper Ranga: Major Samolot: 1875-P Eskadra 511

b. Formacja Niska :
     Imię i nazwisko: Donald F. Flodén Ranga: Porucznik Samolot: 7258-P Sqdn. 508

14.
     Pasażerowie, jeśli występują: (Imię i nazwisko, ranga, Samolot i Eskadra w której lecą)
    Żaden

15. Rzeczywiste czasy startu  i powrotu przez eskadry i litery samolotu:

Formacja Prowadząca

Patrz tabela czasy 1 (niestety nie jest wypełniona)



Formacja Niska


Patrz tabela czasy 2 (niestety nie jest wypełniona)
 

Raport opracowany przez Sierżanta Johna Maksimika

c.d. nastąpi
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #167 : 16 Wrzesień 2018, 19:29:41 »

c.d.

Ukształtowanie Formacji




Grupa Prowadząca START

Patrz tabela F1 start w załączniku

Grupa Prowadząca NAD CELEM

Patrz tabela F1 nad celem w załączniku


Harmonogram czasowy:
Godzina zero: 0830 Briefing: 0400 Rozpoczęcie: 0650 Start Silników: 0700 Kołowanie: 0710 Start : 0725 Opuszczenie bazy : 0725    [ Śniadanie: 0300]
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #168 : 16 Wrzesień 2018, 19:35:25 »


Grupa Niska START

Patrz tabela F2 start w załączniku

Grupa Prowadząca NAD CELEM

Patrz tabela F2 nad celem w załączniku

* - B-17F

Harmonogram czasowy :
godzina zero: 0830 Briefing: 0500 Rozpoczęcie: 0650 Start Silników: 0700 Kołowanie: 0710 Start : 0725 Opuszczenie bazy : 0725   [ Śniadanie: 0300]

[Ranni - 1]

Powyższe zapisy zostały uzyskane w National Archives Records Administration i zostały odtajnione przez organ NND 745005


Koniec... Spoko

Uff.... nareszcie. Jeszcze raz proszę o ewentualne uwagi, korektę piśmienniczą i merytoryczną, a w szczególności nazewnictwa fachowego. Za każdą merytoryczną uwagę będę zobowiązany. Postaram się jeszcze wkrótce zrobić mały słowniczek pojęć, które udało mi sie znaleźć, ale to troche potrwa
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1595



« Odpowiedz #169 : 17 Wrzesień 2018, 08:52:47 »

Slazmi - wielki szacunek. Kupa pracy, ale i rozłożyłeś ten nalot na czynniki pierwsze Szok Chyba od strony alianckiej nie da rady już wnieść cokolwiek w tym temacie.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #170 : 17 Wrzesień 2018, 20:01:22 »

Slazmi - wielki szacunek. Kupa pracy, ale i rozłożyłeś ten nalot na czynniki pierwsze Szok

Dziękuję za miłe słowa, ale... ja tylko przetłumaczyłem tekst ze strony 351 Grupy Bombowej...


Chyba od strony alianckiej nie da rady już wnieść cokolwiek w tym temacie.

I tutaj dochodzimy do drugiej strony medalu...

Są relacje 447 Grupy Bombowej na temat bombardowania Arnimswalde... Patrz tekst w Historiach Prawobrzeża autorstwa mavra...
Oni też bombardowali...tylko nie mam jeszcze pełnej dokumentacji...
Ale... być może kiedyś... nie tracę nadziei. Język Spoko
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #171 : 22 Wrzesień 2018, 14:24:44 »

Obiecany słowniczek...


Primary Target -  zaplanowany podstawowy cel ataku

Secondary Target - cel zapasowy, gdyby z jakichkolwiek przyczyn cel podstawowy był niemożliwy do bombardowania .

Target of Opportunity - dowolny cel wojskowy (militarny) osiągalny na terytorium wroga w przypadku niemożności realizacji celu podstawowego i zapasowego

Incendiaries – bomby typu zapalającego

G.P.[General Purpose] – bomby ogólnego przeznaczenia, burzące

Nickels [Propaganda Leaflets] – ulotki propagandowe – słowo nickels oznacza  monety amerykańskie = 0,05$ - być może jest tu analogia do małych kartek (ulotek) propagandowych.(może ktoś zna inną, poprawną? wersję)

Tokyos [Planes with extra wing fuel tanks] - oznaczenie samolotów ze skrzydłami wyposażonymi w możliwość dodatkowego tankowania paliwa

Taxi - kołowanie do miejsca startu

CBW CW[Combat Wing] –  skrzydło bojowe - lotnicza formacja bojowa. W Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych skrzydło dzieli się na grupy, a te z kolei na eskadry.

RAF [Royal Air Force] – Królewskie Siły Powietrzne - siły lotnicze Wielkiej Brytanii

GEE [Navigation Unit] - system radionawigacji używany  podczas II wojny światowej

A/C [Aircraft] - po prostu statek powietrzny, samolot

Splasher #4 – nie potrafię określić co to jest dokładnie, ale na pewno jest to punkt (obiekt) orientacyjny w terenie dla pilotów formujących Grupę Bojową.

[Magnetic Compass Heading] lub Mag. – kompas magnetyczny

IFF [Identification Friend or Foe]   "swój-obcy"system rozpoznawania stosowany przede wszystkim w lotnictwie wojskowym

W/T [Wireless Telegraphy] - radiotelegrafia (nie mam jednak pewności)

IP [Initial Point of Bomb Run] – punkt w którym rozpoczyna się bombardowanie

Pilotage - najbardziej podstawowy system nawigacyjny, polegający na spoglądaniu przez  okno kokpitu i sprawdzaniu na własne oczy, gdzie jesteś - porównywanie tego z mapami lub punktami orientacyjnymi w terenie

DR [Dead Reckoning od Deductive Reckoning]  używa prostych narzędzi ( wysokość, prędkość, kurs, odchylenie kompasu, prędkość i kierunek wiatru, temperatura powietrza, zmienność magnetyczna) i matematyki, aby znaleźć potrzebne parametry podczas lotu.  Na podstawie tych obliczeń pilot jest w stanie obliczyć, ile czasu zajmie dotarcie do każdego punktu. W powietrzu pilot leci wyłącznie za pomocą swojego kompasu i zegarka na czas, korzystając z instrumentów żyroskopowych


M.P.I.[Mean Point of Impact]  - średni punkt uderzenia. Punkt, którego współrzędne są uśrednionymi punktami wybuchu serii bomb wyrzucanych w jednym czasie z samolotu.

A.P.[Aiming Point] - punkt celowania

E/A [Ememy Aircraft] – samolot nieprzyjaciela

T/E [Twin Engine]  - samolot dwusilnikowy

EM’s [Enlisted Men's] – żołnierze sił zbrojnych poniżej rangi oficera
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6117



« Odpowiedz #172 : 22 Wrzesień 2018, 19:10:37 »

I jeszcze mały dodatek...
Samoloty bombardujące Arnimswalde (z 351 Grupy Bombowej) oraz ich dowódcy

511
42-31875 Kpt.. J. S. Nesmith
42-97472 Por. W. M. Power
42-31748 Por.. F. W. Turbyne
42-31238 Por.. C. T. Pryor
42-38153 Por.. R. L. Willard
42-39848 Por.. A. J. Zotollo

509
42-39914 Por.. W. R. Logan
42-31714 Por.. E. S. Fowler
42-97202 Por.. A. I. Keese
42-107005 Por.. J. Wroblewski
42-97492 Por.. J. C. Scarlett

508
42-97066 Por.. O. O. Overholt
42-97191 Por.. G. Johnson
42-97305 Por.. A. M. Kogelman
42-97318 Por.. F. J. Hoder (Brooks)
42-97325 Por.. N. N. Nelson

Przy samolocie 42-97318 występuje nieścisłość. Spis na stronie podaje, że dowódcą jest  Por. F. J. Hoder , natomiast Raport wymienia Por. Brooks'a
Zapisane
Strony: 1 ... 10 11 [12]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!