Portal Prawobrzeża Szczecina
18 Styczeń 2021, 10:37:39 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Witamy w Portalu Prawobrzeża Szczecina i zapraszamy do rejestracji. Jako zarejestrowany i zalogowany użytkownik możesz znacznie więcej.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: [1] 2 3 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przedwojenne budowle odkryte podczas remontu na ul. Struga.  (Przeczytany 13013 razy)
Perca f.
*
Offline Offline

Wiadomości: 803


« : 24 Maj 2011, 19:05:54 »

Chodzi o miejsce przy zjeździe  ul. A. Struga w Pomorską, moja mama mieszkała jako dziecko w Kijewie i pamięta to, jak to określiła, "przejście" pod ulicą. Mówiła mi, że prawdopodobnie zakopano je przy budowie nowej ulicy.
Zapisane

"Celem wojny nie jest śmierć za ojczyznę, ale sprawienie, aby tamci s........e umierali za swoją"

Generał George Smith Patton
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #1 : 24 Maj 2011, 19:22:46 »

Nic dodać i nic ująć. Jak budowano dzisiejszą ulicę Struga, to pomyślano o wyjeździe z ulicy Pomorskiej. Zakres prac, obejmował wiadukt przy końcu ulicy Struga (dzisiejszy wiadukt kolejowy) i sławetne murki przy ulicy Pomorskiej, tzn. Struga. Niestety nie udało się ukończyć pomysłu, bo czas wojny, to zupełnie inna historia.
Zapisane

Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #2 : 24 Maj 2011, 19:47:18 »

Mapka - stan na 1938/39. Na prawo od napisu wiadukt, widać całą prawdę.
Zapisane

Swaq
*
Offline Offline

Wiadomości: 1018



« Odpowiedz #3 : 24 Maj 2011, 20:03:06 »

O rany! Duży uśmiech Piękne to to!!!
Lepiej teraz wszystko osuszyć i skorzystać z geniuszu niemiecckich Engenierów niż to burzyć.
Czy tam w ogóle był geodeta (czy ktoś taki, kto zrobił skan gruntu)? Czy tylko palcem po mapach z 1960 pojechał? Ech
Zapisane

Keiner ist unnütz, er kann immer noch als schlechtes Beispiel dienen.
Mój blog: http://buchheide.blogspot.com
mavr
*
Offline Offline

Wiadomości: 2201


« Odpowiedz #4 : 24 Maj 2011, 20:25:06 »

Aha, czyli kilkadziesiąt lat ryzykowaliśmy skręcając w lewo z Pomorskiej, przez ruchliwą Struga, bo jakiś debil wiadukt sobie zasypał?
Zapisane

Historia jest jedna. Nie dzieli się na polską i niemiecką. Głupcem jest ten kto sądzi, że historia jest czarno-biała.
babajack
*
Offline Offline

Wiadomości: 246



« Odpowiedz #5 : 24 Maj 2011, 21:43:02 »

Słyszłem o tym wiadukcie (przepuście ?) w 1971 roku , ale to funkcjonowało jako dowcip, że kierownikowi Rejonu Eksploatacji Dróg Publicznych Szczecin-Dąbie ktoś ukradł przepust i brak go w ewidencji, ale kto go zasypał i na czyje polecenie tego już nie wiem Uśmiech
Zapisane
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #6 : 24 Maj 2011, 22:02:58 »

Jak zwrócicie uwagę na zdjęcie Babajacka, to  górna balustrada, betonowa, zagina się w lewo, bo zaraz za tym był zjazd na Dąbie. Odnośnie tego kto to zasypał, to odpowiedź, chyba, jest prosta. Niemcy i tylko oni. Michał pewnie zrozumie o czym piszę, jeżeli za wiaduktem znajdowała się linia obrony (HKL), to zasypanie wiaduktu, wypraszcza linie obrony i ostrzału. Jak piechota sowiecka dorwałaby się do wiaduktu, to pozamiatane. To tylko przypuszczenie, ale bardzo logiczne. Głupotą jest to, że przez tyle lat nikt tak naprawdę nie zastanowił się, po co te betonowe bariery. Sam myślałem, że to pod ciek wodny, ale jak dostałem do wglądu mapy i archiwum PKP, to wszystko się ułożyło w logiczną całość.
Zapisane

Mikromat
*
Offline Offline

Wiadomości: 293


« Odpowiedz #7 : 25 Maj 2011, 13:54:02 »

Odnośnie tego kto to zasypał, to odpowiedź, chyba, jest prosta. Niemcy i tylko oni.
Według bezpośrednich relacji kilku mieszkańców okolicy tunel pod wiaduktem nie był zasypany po wojnie. Sądzę, że mówili prawdę!
Zapisane
mavr
*
Offline Offline

Wiadomości: 2201


« Odpowiedz #8 : 25 Maj 2011, 16:03:49 »

Z praktyki wynika raczej, że Niemcy wykorzystali by taki obiekt jako schron, ewentualnie osłaniając go belkami i obsypując ziemią. W ten sposób uzyskując solidne 0,5m żelbetu nad głową, a sowietom specjalnie by nic nie dawał bo od północy byłby przestrzeliwany z głębi ul. Pomorskiej (i zresztą tak chyba było, bo są ślady na murkach).
Zresztą w warunkach przygotowania przyczółka do obrony, przewiezienie kilkuset metrów sześciennych ziemi jest mało prawdopodobne, ze względu na warunki atmosferyczne w lutym i potrzebę wykonania wielu kilometrów transzei. A dobrze wiemy, że nie wszędzie prace zostały ukończone i mamy sporo pozycji w których np. skrzydło "wisi" niezabezpieczone. Zresztą skrzyżowanie raczej nie było brane pod uwagę jako pozycja ryglowa, bo nie jest rozbudowane inżynieryjnie, choćby w porównaniu do wiaduktu na autostradzie.
Stawiam na to że jak budowano drugą nitkę Struga, to się po prostu wiaduktu robić się nie chciało i zasypano.
Zapisane

Historia jest jedna. Nie dzieli się na polską i niemiecką. Głupcem jest ten kto sądzi, że historia jest czarno-biała.
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #9 : 25 Maj 2011, 16:07:32 »

No to z grubsza jesteśmy w domu. 
Zapisane

Perca f.
*
Offline Offline

Wiadomości: 803


« Odpowiedz #10 : 25 Maj 2011, 16:30:35 »

Moja mama mieszkała w Kijewie od 1953 roku, jako dziecko pamięta go. Tylko że w tamtych czasach podobno nie był już przejezdny, pod wiaduktem teren był już zarośnięty. Możliwe jest ze Niemcy po prostu częściowo zniszczyli przejazd pod spodem. Jej kolega z dzieciństwa spadł z tego wiaduktu, pamięta że strasznie się poturbował, długi czas przebywał potem w szpitalu. Fitek co to za mapka?.
Zapisane

"Celem wojny nie jest śmierć za ojczyznę, ale sprawienie, aby tamci s........e umierali za swoją"

Generał George Smith Patton
gryf127
*
Offline Offline

Wiadomości: 1892


« Odpowiedz #11 : 25 Maj 2011, 17:40:00 »

Odnośnie tego kto to zasypał, to odpowiedź, chyba, jest prosta. Niemcy i tylko oni.
Według bezpośrednich relacji kilku mieszkańców okolicy tunel pod wiaduktem nie był zasypany po wojnie. Sądzę, że mówili prawdę!


Kilku ówczesnych "badylarzy" w tej okolicy miałoby coś do powiedzenia .
Zapisane
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #12 : 25 Maj 2011, 21:02:50 »

Moja mama mieszkała w Kijewie od 1953 roku, jako dziecko pamięta go. Tylko że w tamtych czasach podobno nie był już przejezdny, pod wiaduktem teren był już zarośnięty. Możliwe jest ze Niemcy po prostu częściowo zniszczyli przejazd pod spodem. Jej kolega z dzieciństwa spadł z tego wiaduktu, pamięta że strasznie się poturbował, długi czas przebywał potem w szpitalu. Fitek co to za mapka?.

Mapka - Cud. Czysty katastrat 1:5000, Mapa wszystkich powojennych map. Powstała na podstawie zdjęć lotniczych i była ich kalką, dlatego, np: ten wiadukt jest taki wąski, gdyż na foto prawdopodobnie padł cień, a kartograf przeniósł go dosłownie.
Zapisane

Mikromat
*
Offline Offline

Wiadomości: 293


« Odpowiedz #13 : 28 Maj 2011, 12:19:01 »

Nie wiem czy rola poszczególnych dróg na mapce Fitka jest oczywista, załączam jednak mój opis!
1-1 i 2-2 to wzajemne odpowiedniki po przebudowie do czasów Eurovi. Ale nie wiadomo jak to wyglądało dokładnie w terenie. Obie drogi były w/g mnie jednokierunkowe wraz z tunelem.
Sądzę że chyba będzie zgoda co do opisu, wydaje mi się tylko nieco kolizyjny styk z drogą w lasek na Waldstr.
Gratulacje dla Fitka co do jego zasobów, szkoda że nie ma dalej do Kijewa, ale zjazd na nitkę wyjazdową wynurzał się chyba przed stykiem obecnych Pomorska-Struga?!
Zapisane
Perca f.
*
Offline Offline

Wiadomości: 803


« Odpowiedz #14 : 28 Maj 2011, 20:20:52 »

Pomorska i nitka wjazdowa ze Szczecina pokrywa się dokładnie z drogami poniemieckimi. Moim zdaniem 2 powinna być bardziej na południe.
Zapisane

"Celem wojny nie jest śmierć za ojczyznę, ale sprawienie, aby tamci s........e umierali za swoją"

Generał George Smith Patton
Strony: [1] 2 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.6 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!