Jedyny Portal Prawobrzeza
27 Maj 2018, 05:01:58 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Witamy w Portalu Prawobrzeża Szczecina i zapraszamy do rejestracji. Jako zarejestrowany i zalogowany użytkownik możesz znacznie więcej.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Byłe zakłady lotnicze w Arnimswalde (Załomiu) - Pommersche Motorenbau Gmbh  (Przeczytany 31165 razy)
kadan
*
Offline Offline

Wiadomości: 88


« Odpowiedz #90 : 12 Wrzesień 2015, 02:26:06 »

Z informacji ze strony 242 wynika, że były wyprodukowane tylko 4714 silniki ?
https://books.google.pl/books?id=Elfmh6eJFrMC&pg=PA216&lpg=PA216&dq=plans+to+build+a+plant+in+arnimswalde&source=bl&ots=wnwapKw3tk&sig=HanNTHYWjh9mfAac0UzOsIBiDBA&hl=pl&sa=X&ved=0CCIQ6AEwAGoVChMIo9rj9pvwxwIVjo7bCh2haw7W#v=onepage&q=plans%20to%20build%20a%20plant%20in%20arnimswalde&f=false
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #91 : 12 Wrzesień 2015, 09:07:17 »

Jako ciekawostkę mogę podać, że pierwszy silnik (jedyny zresztą  w tym roku) został wyprodukowany w grudniu 1942 roku.




A może był to prezent od św. Mikołaja... Duży uśmiech
Zapisane
kadan
*
Offline Offline

Wiadomości: 88


« Odpowiedz #92 : 12 Wrzesień 2015, 23:42:37 »

Dziwi mnie, że tak mało wyprodukowali ...
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #93 : 13 Wrzesień 2015, 10:46:33 »

Dziwi mnie, że tak mało wyprodukowali ...

Mnie to wcale nie dziwi...
Arnimswalde była jedną z wielu średnich fabryk, produkującą maksymalnie do ok. 250 silników miesięcznie, wg moich danych do grudnia 1944 wyprodukowano 3582 silniki. Najwyższa miesięczna produkcja to grudzień 1944 (250 szt.), marzec 1944 (240 szt.) i luty 1944 (235 szt.)
Podobną produkcję do Pomo miały np. fabryki w Spandau, Eisenach, Marienfelde...
Największe fabryki  to Genshagen (31033 szt.), Allach w Monachium (17531szt.) oraz Bussing w Brunszwiku (13804 szt.) i Henschel w Kassel (13109 szt.).

Dla porównania najniższa produkcja w Pomo, to poza już wzmiankowanym grudniem 1942r.  maj 1944 (tylko 29 szt.) oraz styczeń i luty 1943 oraz czerwiec 1944 (po 40 szt.).
W kwietniu 1944 (czyli w miesiącu bombardowania) Pomo zrobiła 59 sztuk.

Widać gołym okiem, że bombardowanie z 11.04.1944 było jednak dość skuteczne. Niska produkcja silników z początku 1943 roku wynikała raczej z początkowych spraw uruchamiania i wdrażania nowej produkcji.

Dane przedstawione przeze mnie dotyczą silników BMW i DB-Types (Daimler-Benz).
Zapisane
Mikromat
*
Offline Offline

Wiadomości: 242


« Odpowiedz #94 : 16 Październik 2015, 16:41:49 »

Może zainteresuje Slazmiego poniższy obrazek z Załomia z profilu FB->Festung Stettin ?

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12074584_596808413802961_8219396267178668073_n.jpg?oh=4033edd080ef791397ad93060c7e71f8&oe=56C30275
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #95 : 16 Październik 2015, 18:06:36 »


Dzięki, ale... to moja fotka się tam znalazła... Szok
Była już u nas w wątku Załomskie bunkry i schrony.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #96 : 06 Luty 2016, 22:18:34 »

Nie jestem pewny czy to Arnimswalde, czy może Altdamm.
Raczej skłaniam się ku temu pierwszemu...

Blaszka - numer inwentarzowy.
Zapisane
Toczek
*
Offline Offline

Wiadomości: 65


« Odpowiedz #97 : 13 Luty 2016, 20:09:09 »

Mam takich kilka Uśmiech oraz posiadam pieczątkę FI.T.V Stettin
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #98 : 27 Luty 2016, 19:52:14 »

Wydaje mi się, że to kartka z Arnimswalde... (chyba)
Kartka z 1944r.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #99 : 12 Marzec 2016, 14:45:24 »

Znalazłem informację na stronach bundesarchiv, że zakłady
Fabryka Pommersche Motorenwerke GmbH (vorm. Pommersche Motorenbau GmbH), Altdamm powstała dnia 17.2.1937. Na ten dzień datowana jest umowa założenia spółki.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #100 : 05 Sierpień 2016, 22:41:15 »

Kartka adresowana z Pomo do Włoch.
O ile dobrze widzę, z lutego 1945 roku.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #101 : 07 Sierpień 2016, 15:28:02 »

Taka mała ciekawostka.
W Pomo pracowała, od 1940 r. lokomotywa manewrowa, spalinowo-elektryczna, marki Henschel (Typ DEL 110 numer fabryczny 24903). Wyprodukowano tylko 20 szt. takich lokomotyw. Rozstaw szyn 1435mm, ważyła 18 ton i rozwijała zawrotną prędkość do 25 km/h.


Wyglądała tak (foto za Wikipedią).

Dla porównania, w Fabryce Kabli jeździły Ls 40 i Ls 60. O tych wiem, a ich fotki można zobaczyć w Galerii Tu i Tu.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #102 : 27 Październik 2017, 20:18:31 »

Znalazłem informację o tym, że pracownikami (nie wiem czy dobrowolnymi) Pomo byli również Włosi.
M.in. Mario Bestetti  - urodzony 15 maja 1914 w Lesmo, zamieszkały w Carnate, żonaty z Laura Cantu. Pracownik. Wyjazd: 19 maja 1944 r. Miejsce: Pommern AA Szczecin. Pommersche Motorenwerke Altdamm.
Był prawdopodobnie byłym żołnierzem, niezdolnym do służby.


Ot taka ciekawostka z Pomo.

źródło http://www.anpi-sandropertini-mb.it/storia.html
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 5998



« Odpowiedz #103 : 28 Styczeń 2018, 15:26:40 »

W Niemczech istniało w okresie międzywojennym ponad 30 szkół określanych jako Fliegertechnische Vorschule, w dosłownym tłumaczeniu "techniczne przedszkole lotnicze" w czasie wojny przemianowane na Flieger-Technische Vorschulen der Luftwaffe . Jest to rodzaj szkoły zawodowej , kształcącej przyszłe kadry do obsługi szeroko rozumianego lotnictwa. Szczątki informacji mówią, że taka szkoła była również w Stettinie, być może w okolicy. Uczniowie - chłopcy 14-15 letni mieli praktyki w zakładach lotniczych - tu najbliższym był PoMo w Arnimswalde.

Wiem również, że w okolicy Pomo znaleziono kilka emblematów, blaszek (oznaczeń) uczniów takiej szkoły.

Czy ktoś z Was natrafił na podobne informacje.

Będę zobowiązany.
PS
W załączniku poglądowy symbol jednej z takich szkół.
Zapisane
Domino
Podziemne Prawobrzeze
*
Offline Offline

Wiadomości: 132



« Odpowiedz #104 : 29 Styczeń 2018, 17:23:18 »

1. Z aukcji internetowej - Emaliowana tabliczka firmowa z PoMo montowana w silnikach oraz koperta francuskiego robotnika z 1943 roku.

2. Następnie fragment części z silnika z oznaczeniem kodowym producenta 002 - Pommersche Motorenbau GmbH Stettin.

2. "Słowo Polskie" nr 43 (17.10.1943 r.) Czy to może chodzić o PoMo? Zaznaczyłem fragment.

4. Techniczna Szkoła Lotnicza mieściła się przy PoMo.

 Die Fliegertechnischen Vorschulen waren eine militärische Einrichtung des Reichsluftfahrtministeriums und hatten die Aufgabe, 14- bis 15-jährige Jungen durch gründliche technische und vormilitärische Ausbildung zu Soldaten der Luftwaffe heranzubilden.
Die Militärschüler der Fliegertechnischen Vorschulen wurden im Allgemeinen für bestimmte Berufe, wie z. B. Metallflugzeugbauer, Maschinenschlosser, Elektromechaniker u. ä. ausgebildet. Die Ausbildung erfolgte in Lehrwerkstätten, Betrieben und Werkberufsschulen der Luftfahrtindustrie und dauerte insgesamt vier Jahre. Grundsätzlich nach einer Lehrzeit von 3½ Jahren wurde die Facharbeiter- bzw. Gesellenprüfung abgelegt. Das letzte Halbjahr war der Ausbildung in einem besonderen Übungsfeld vorbehalten. Nach Abschluss der 4-jährigen Ausbildung war eine Verpflichtung auf einen weiteren 4½-jährigen Dienst bei der Luftwaffe vorgesehen.
Die Militärschüler waren, soweit sie für einen Beruf ausgebildet wurden, nach dem Charakter ihres Dienstes Lehrlinge und haben insoweit keinen militärischen Dienst nach § 2 BVG geleistet. Nach dem BSG-Urteil vom 08.07.1969 - 9 KV 380/67 - liegt dagegen militärähnlicher Dienst und damit eine Ersatzzeit für die Zeit einer vormilitärischen Ausbildung vor. Diese kann regelmäßig erst nach Abschluss der Lehrzeit beginnen.
Sollte die Ausbildung nicht wie vorstehend dargestellt als Lehrling in Lehrwerkstätten, sondern ausschließlich als Militärschüler bei der Fliegertechnischen Vorschule erfolgt sein, ist grundsätzlich militärähnlicher Dienst (§ 3 Abs. 1 Buchst. h BVG) und damit Ersatzzeit zu unterstellen.
Zapisane

W przypadku chęci publikacji zdjęć przedmiotów z moich zbiorów proszę o kontakt na PW. Dziękuje.
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!