Jedyny Portal Prawobrzeza
27 Marzec 2017, 16:29:34 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Witamy w Portalu Prawobrzeża Szczecina i zapraszamy do rejestracji. Jako zarejestrowany i zalogowany użytkownik możesz znacznie więcej.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Czarny - zagadka nr 41  (Przeczytany 1717 razy)
Mikromat
*
Offline Offline

Wiadomości: 222


« Odpowiedz #15 : 29 Listopad 2016, 09:37:46 »

Na podstawie tego co widzę - albo czegoś nie rozumiem? - widoczne 2 składy są ciągnione przez lokomotywę parową, ale zastanawia mnie kierunek tj. na Podjuchy! Ale to chyba jest nawrót z powrotem do góry, tyle że nasuwa się pytanie o celowość nawrotu przed wjazdem do cementowni, ale może przed opuszczeniem widocznego ogrodzenia zostawił ładunek przy zasobnikach na dole - chyba widać tam także pozostawione wagoniki ??
P.S. W/g Fitka, na terenie kopalni była też stajnia! Niedawno widziałem też jakieś oficjalne dokumenty powojenne nt. Sterna i chyba nie są to cytowane wyżej, naprawdę nie pamiętam nawet źródła ...
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1499



« Odpowiedz #16 : 29 Listopad 2016, 11:01:01 »

że nasuwa się pytanie o celowość nawrotu przed wjazdem do cementowni

Nie za każdym razem, ale tylko gdy kreda była wydobywana z zachodniego wyrobiska (oczywiście jeżeli moja teoria jest prawdziwa).

Zachodnie wyrobisko nie miało chyba w tamtym okresie bezpośredniego toru przez drogę i korzystało ze starego przepustu.

Przy okazji opowiem też historię powiązaną z tematem, którą opowiadał mi śp. dziadek mojej żony. Dziadek był delegowany w 1945r. (delegacja przedłużyła się do końca życia) przez kolej poznańską (jako toromistrz) do przejęcia infrastruktury kolejowej w Szczecinie. Odbudowywał min. drugi tor w Zdrojach, który Sowieci wywieźli do siebie, jako odszkodowanie wojenne. Opowiadał mi, że wagoniki z kopalni (zachodnie wyrobisko - na wschodnim dawno było już jezioro) były transportowane nad torami przez kolejkę linową, która była zawieszona na słupach. Z racji, że nie mam na to oprócz jego opowiadań żadnego dowodu nie chcę nikogo przekonywać o takim rozwiązaniu, jednak ja osobiście wierzę w jego opowiadanie, ponieważ był fachowcem w swojej dziedzinie (toromistrz) i nie miał by powodu zmyślić coś takiego.
Zapisane
Mikromat
*
Offline Offline

Wiadomości: 222


« Odpowiedz #17 : 29 Listopad 2016, 11:51:26 »

Nie za każdym razem, ale tylko gdy kreda była wydobywana z zachodniego wyrobiska
Co nazywasz zachodnim wyrobiskiem ? Z dalszego tekstu wynika że Hertha See, czyli nasze J.Szmaragdowe ? Nie do końca znam Twoją znajomość tematu, ale zdaje się że nie wiesz iż wyrobisko J.Szmaragdowego należało do cementowni z Żelechowa. Poza tym w lokalizacji wyrobisk powinno się operować kierunkami północ-południe!
Przy okazji opowiem też historię ... wagoniki z kopalni były transportowane nad torami przez kolejkę linową, która była zawieszona na słupach
To, że Stern dysponował kolejką linową to oczywiste, tylko że Dziadek mógł opowiadać o powojennym dużo ciekawszym wątku, którego świadkowie mogą już nie żyć ...
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1499



« Odpowiedz #18 : 29 Listopad 2016, 12:56:05 »

Co nazywasz zachodnim wyrobiskiem ?

Zachodnie - Z, wschodnie -W (na mapce)
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1499



« Odpowiedz #19 : 30 Listopad 2016, 07:35:10 »

Może mnie ktoś oświeci, bo chyba coś przeoczyłem. W latach 60 tych stały jeszcze przy drodze resztki betonowego (ceglanego ?, nie pamiętam aż tak dokładnie ) płotu z symbolami gwiazdy Dawida. Na rycinie też je widać. Skąd ten symbol na niemieckiej fabryce Co?

Gwiazda Dawida stała się godłem ruchu syjonistycznego dopiero w roku 1897, natomiast dokument z grafiką posiada datę 1909r. Jednocześnie sama grafika na dokumencie jest w słabym odwzorowaniem grafiki tematycznej, która pochodzi z lat wcześniejszych. Natomiast sam stan odwzorowany na grafice (płot) jest na pewno jeszcze wcześniejszy. Dlatego myślę, że w tamtych latach nikt nie znał symbolu gwiazdy Dawida, a sam symbol na płocie musiał być wyłącznie motywem dekoracyjnym. Zwłaszcza, że nie jest to w dosłownym znaczeniu gwiazda Dawida (2 trójkąty), tylko po prostu gwiazda (stern) sześcioramienna.
Zapisane
Mikromat
*
Offline Offline

Wiadomości: 222


« Odpowiedz #20 : 01 Grudzień 2016, 09:18:31 »

Jednocześnie sama grafika na dokumencie jest w słabym odwzorowaniem grafiki tematycznej, która pochodzi z lat wcześniejszych. Natomiast sam stan odwzorowany na grafice (płot) jest na pewno jeszcze wcześniejszy.
??
Jest to bardzo cenna grafika, chyba jedyny obraz Sterna z XIX wieku, nie wiem czy jest znany jej autor ? W internecie jest tylko oferta zakupu dokładniejszego skanu, bez podania głównego źródła grafiki:
Stern, XIX wiek

Dobrych kilka lat temu skopiowałem grafikę z książki niemieckiej - później nie mogłem jej znaleźć ponownie i dowiedzieć się czegoś nt. źródła - była jednak "w jajku", tak jak w zamieszczonych wyżej papierach. Ten widok jest nieco szerszy i grafiki różnią się w szczegółach, ale zapewne nie są niezależnie stworzone ?!

Co do kierunku jazdy składu to z uwagi na jej pełny załadunek mam wątpliwości co do celowości powrotu w stronę wyrobiska, ale przypominam sobie, że do tunelu przylegają ruiny zbiorników betonowych położonych na górnej kaskadzie i może tam właśnie "kolejka ta jedzie" ?? 

Znane są też grafiki Sterna z XX wieku - na portalu ich nie ma - widziałem kilka z nich, ale to nie są widoki panoramiczne. W różnych książkach można też czasem zobaczyć unikatowe zdjęcia Sterna, kiedyś widziałem takie zdjęcie w bardzo drogo wycenionej książce niemieckojęzycznej o przemyśle Stettina w dawnym "Ossolineum" i jak dotąd nigdy później ...
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1499



« Odpowiedz #21 : 01 Grudzień 2016, 11:44:00 »

Znalazłem tą grafikę również na dokumencie z datą 1897r. Dokument ozdobiony jest również omawianą gwiazdą sześcioramienną (Schutzmarke - znak firmowy - fabryki STERN - Gwiazda)
Zapisane
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1499



« Odpowiedz #22 : 21 Grudzień 2016, 13:20:58 »

Przy okazji tej gwiazdy przypomniało mi się, że w Podjuchach była również apteka nazywająca się "STERN" posiadająca również jako znak firmowy sześcioramienną gwiazdę. Wygląda na to, że apteka należała do koncernu. Może pracownicy fabryki cementu mieli tam zniżki na lekarstwa Duży uśmiech
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!