Jedyny Portal Prawobrzeza
17 Wrzesień 2019, 21:13:53 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Witamy w Portalu Prawobrzeża Szczecina i zapraszamy do rejestracji. Jako zarejestrowany i zalogowany użytkownik możesz znacznie więcej.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Slazmi - zagadka nr 1  (Przeczytany 7120 razy)
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« : 02 Wrzesień 2007, 20:54:58 »

No to do dzieła... a gdzie to... Co?
Zapisane
Marta
*
Offline Offline

Wiadomości: 571



« Odpowiedz #1 : 02 Wrzesień 2007, 21:15:55 »

Jak nic wygląda mi to na Załom ...
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« Odpowiedz #2 : 02 Wrzesień 2007, 21:19:56 »

A skąd u Ciebie taka pewność a  Co?
Zapisane
Marta
*
Offline Offline

Wiadomości: 571



« Odpowiedz #3 : 02 Wrzesień 2007, 21:23:07 »

Bo byłam tam całkiem niedawno i ten budynek wygląda mi bardzo znajomo. Kojarzy mi się nawet z budynkami koło byłej fabryki Junkers/później Fabryka Kabli ... Ale oczywiście mogę się mylić  Mrugnięcie
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« Odpowiedz #4 : 02 Wrzesień 2007, 21:37:05 »

Ależ oczywiście ma Pani rację, Pani Redaktor. Jest to"rondo" w Załomiu - prawdopodobnie wczesne lata osiemdziesiąte lub późne siedemdziesiąte.
Bo byłam tam całkiem niedawno i ten budynek wygląda mi bardzo znajomo. Kojarzy mi się nawet z budynkami koło byłej fabryki Junkers/później Fabryka Kabli ... Ale oczywiście mogę się mylić  Mrugnięcie
Jednakże , proszę o ścisłość w nazewnictwie - fabryka PoMo (Pommersche Motorenwerke GmbH) produkowała silniki do samolotów firmy Junkers ( nie była własnością Junkersa) Duży uśmiech
Zapisane
Marta
*
Offline Offline

Wiadomości: 571



« Odpowiedz #5 : 03 Wrzesień 2007, 07:11:58 »

Tym razem ja spróbuję coś na temat Załomia napisać, podpierając się informacjami ze strony internetowej.

Załom jest wsią sołecką położoną 17 km na południowy zachód od Goleniowa przy drodze Szczecin - Lubczyna, bezpośrednio przy granicach administracyjnych Szczecina. Pierwsza wzmianka o tej miejscowości pochodzi z połowy XVIII w. W 1747 osadzono tu 24 kolonistów. Nazwa wsi pochodzi od nazwiska urzędnika królewskiego - generała Arnima. Pod koniec XVIII w. we wsi było 38 gospodarstw rolnych oraz domy robotników i rzemieślników, a zamieszkiwały ją 378 osoby. W 1822 wzmiankowano tu folwark należący do Schrödera, który liczył 210 ha ziemi. W 1874 r. w Załomiu było 47 domów i 493 mieszkańców. W latach 30-tych ubiegłego stulecia folwark należał do Paula Schrödera. We wsi był kościół i dworzec kolejowy, zamieszkiwało ją 391 osób. W 1934 powstał zakład produkujący silniki lotnicze do samolotów "Junkers", który przetrwał 10 lat i zniszczony został w trakcie nalotów w 1944 r. We wsi znajdował się kościół z cmentarzem oraz folwark. Kościół w chwili obecnej p.w. Przemienienia Pańskiego jest współczesną bezwieżową budowlą. Układ wsi jest od samego początku nieregularny, rozrzucony na dużym obszarze z częścią centralną od XIX w. skupioną wokół kościoła i cmentarza. Początkowo była to wieś chłopska, a po powstaniu nad jeziorem osiedla rybackiego, rolniczo-rybacka. Po wojnie zniszczone zakłady zbrojeniowe zostały odbudowane i przekształcone w Fabrykę Kabli produkującą druty nawojowe, przewody aluminiowe i miedziane, a obecnie różne rodzaje kabli. Obok fabryki powstało współczesne osiedle mieszkaniowe. Całość przemysłowo-osiedlowa została oderwana od wsi i włączona do Szczecina. Natomiast z pozostałej części wsi rozrzuconej na zachód od drogi Szczecin Dąbie - Pucice po roku 1945 zostało wydzielone Państwowe Gospodarstwo Rolne, które zajęło największe gospodarstwa (dawny folwark), znajdujące się obok kościoła i kilku zagród. Resztę wsi zajęli indywidualni rolnicy. W późniejszym czasie PGR przeniesiono w okolice dawnej leśniczówki, ok. 1 km na południe od wsi, gdzie wybudowano nowe gospodarstwo rolne wraz z osiedlem mieszkalnym dla pracowników rolnych. Dzisiaj wieś w swym historycznym układzie jest mocno zatarta, wiele budynków uległo zniszczeniu, wiele przebudowano i zdeformowano. Najwcześniej z krajobrazu wsi usunięto ryglowy kościół będący najważniejszym jej akcentem architektonicznym. Podobny los podzielił kilkanaście lat później stary XIX-wieczny cmentarz, nagrobki usunięto, część starodrzewu wycięto, a teren zniwelowano. Później dla mieszkańców wsi i powstałego dużego osiedla Fabryki Kabli na placu cmentarno-kościelnym postawiono niewielką plebanię z kaplicą, z której utworzono kościół p.w. Przemienienia Pańskiego.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« Odpowiedz #6 : 03 Wrzesień 2007, 21:06:10 »

Uściślając, Arnimswalde zostało zbombardowane 11-04-1944 r.

W nalocie brały udział bombowce dywizjonów wchodzących w skład 303, 381 oraz 445 grupy bombowej 8 Armii Powietrznej USAAF. Według raportu dziennego 2 Skrzydła Bombowego 2 Dywizji Powietrznej nalot na Arnimswalde był jednym z celów misji numer 298, miało w niej wziąć udział 917 bombowców oraz 819 myśliwców. Siły podzielono na trzy grupy. Celem były centra przemysłowe północnych Niemiec, a szczególnie fabryki przemysłu  lotniczego.   341 bombowców Boenig B – 17 zostało wysłanych  na bombardowanie celów, jakimi były fabryki lotnicze w Żarach, Cottbus, Trzechelu k. Nowogardu i Swiętoszewie i Szczecinie.
Nad Szczecin dotarło 127 bombowców oraz kolejno: nad Żary 108, Cottbus 17 i Trzechel ok. 20 samolotów. Załogi 23 bombowców nie doleciały nad cel i zaatakowały cele doraźne.
Ponadto tego dnia 302 bombowce B – 17 miały zaatakować cele przemysłowe w Rostocku (172 samolotów), Policach (52) i Arnimswalde (35), a 274 bombowce B – 24 miały zaatakować fabryki przemysłu lotniczego w Oschersleben (121), Erenburgu (99).
W czasie nalotów zrzucono również 2,4 miliona ulotek.
11 kwietnia 1944 r. 8 AP poniosła ciężkie straty, ponieważ w akcji zniszczeniu uległy 64 samoloty. 19 bombowców B – 17 nie powróciło z akcji, 190 bombowców odniosło uszkodzenia. 200 lotników uznano za zaginionych, 12 zostało zabitych i 13 ciężko rannych .

Eskortę bombowców stanowiło 124 dwusilnikowych myśliwców P – 38, 454 jednosilnikowych ciężkich myśliwców P – 47 oraz 241 jednosilnikowych myśliwców P – 51 Mustang, należących do 8 i 9 AP. Piloci myśliwców  zanotowali 56 ( w tym 5 prawdopodobnych ) zestrzeleń oraz uszkodzenie 25 samolotów Luftwaffe. (ponadto na ziemi 65 zniszczeń i 67 uszkodzeń ).
Straty własne 7 zestrzelonych  P – 47 oraz 9  P – 51 oraz uszkodzenie 29 samolotów. Piętnastu pilotów myśliwców uznano za zaginionych.
Zapisane
Marta
*
Offline Offline

Wiadomości: 571



« Odpowiedz #7 : 03 Wrzesień 2007, 21:53:02 »

Sławku, dawaj źródło  Mrugnięcie
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« Odpowiedz #8 : 03 Wrzesień 2007, 21:57:57 »

Internet  Buziak różne strony polsko i angielskojęzyczne.
Wielogodzinne poszukiwania ( przeszukiwania) Mrugnięcie
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« Odpowiedz #9 : 03 Wrzesień 2007, 22:23:13 »

To na deser... ( już to kiedyś umieszczałem na Sedinie).
A to jeden z samolotów, który po bombardowaniu Arnimswalde i poźniejszym ostrzelaniu przez p-lotkę musiał awaryjnie lądować na Bornholmie.
Zapisane
slazmi
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 6163



« Odpowiedz #10 : 03 Wrzesień 2007, 22:33:10 »

I jeszcze coś...(opr. Dariusz Szklarski)
"...Niemieckie Arnimswalde odegrało w naszej historii niechlubną rolę. Tu bowiem, gdzie dzisiaj mieści się Fabryka Kabli "Załom" istniała dobrze ukryta fabryka pracująca na potrzeby przemysłu zbrojeniowego hitlerowskich Niemiec. Fabryka ta produkowała w okresie wojny silniki do samolotów bojowych "Junkers" i zatrudniała około 500 robotników, przede wszystkim jeńców wojennych. W lesie załomskim ukryte były również ich baraki. W odległości jednego kilometra od fabryki znajduje się autostrada. Historia jej wiąże się z II wojną światową. Zgodnie z planami wojennymi Hitlera miała ona połączyć Berlin przez Szczecin z Królewcem. W czasie wojny Załom był obiektem nalotów lotniczych. Alianckie siły zbrojne były dobrze poinformowane o obiekcie mieszczącym się w Załomiu. Na terenie fabryki i dawnego obozu jenieckiego pozostały dobrze zachowane schrony i liczne bunkry wokół niej. Duży schron w obrębie fabryki nosił napis "Nur fur Polen" co znaczy, iż pracowali tu również Polacy wywiezieni do Niemiec na roboty...."
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!