Jedyny Portal Prawobrzeza
15 Wrzesień 2019, 07:46:08 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Witamy w Portalu Prawobrzeża Szczecina i zapraszamy do rejestracji. Jako zarejestrowany i zalogowany użytkownik możesz znacznie więcej.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Zegar Prawobrzeża
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: [1] 2 3 ... 9   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Betonowiec - Ulrich Finsterwalder  (Przeczytany 42120 razy)
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2362



« : 28 Lipiec 2008, 10:06:13 »

Jedynie dzięki determinacji i pomysłom Kazia i Bartka, a także reszty uczestników wycieczki na wrak M/T "Ulrich Finsterwalder", zwanego popularnie "Betonowcem', (z racji materiału użytego do wykonania statku, cały kadłub został wykonany z żelbetonu). Udało się umieścić (ciężka praca z farbą na rękach, przy oddalającej się burcie tankowca i brudzie, który go pokrył przez 60 lat, na dodatek jeden niesprawny wałek malarski Uśmiech) na burcie, nazwę statku. Od wczorajszego dnia, każdy kto będzie przepływał obok betonowca, będzie mógł poznać jego prawdziwą nazwę.
Odnośnie prawdziwej nazwy statku, będą toczyć się polemiki, gdyż rejestr - rejestrem, a w pozostałych pisanych źródłach używa się nazwy "Finsterwalde". Problem polega na tym, że statek nazwano imieniem konstruktora i architekta Ulricha Finsterwalder i nazwa z rejestru jest prawidłowa.   

Ulrich Finsterwalder -- Deutscher Seeverkehr-- Erich Lübbert & Co., -- Stettin 1943  2957 ton (90 m długości, 15 m szerokości)
Źródło:
Rejestr statków handlowych i zatopionych (Hamburg)


Stocznia: Rügenwalde (Darłowo), Dyckerhoff & Widmann (Firma zbudowała nasz betonowiec).
Cyt:"Außerdem baute man in Rügenwalde Tanker von 2700 BRT, von denen jedoch nur einer, "Ulrich Finsterwalder", fertig wurde."
Źródło:
Rejestr:"Rügenwalde Tanker "Ulrich Finsterwalder" 1944 2947 BT Deutscher Seeverkehr.


Odnośnie naszego betonowca (źródło Darłowo.info)" latach II wojny światowej w południowo-zachodniej części awanportu wybudowano stocznię statków żelbetonowych. Powstały tu dwa suche doki z pochylniami, umożliwiające budowę i wodowanie statków betonowych. Ze względów oszczędnościowych początkowo suchy dok wykonano jako wykop budowlany z głowicą ze ścianki szczelnej stalowej z żelbetonową nadbudową, wypompowując wodę podczas trwania budowy kadłuba. Roboty ziemne przy wykopach rozpoczęto w kwietniu 1942 roku. Natomiast prace przy pierwszym kadłubie rozpoczęto już w lipcu tego samego roku. Pierwszym budowanym tu statkiem był zbiornikowiec o nośności 3770 ton i wyporności 6550 ton. Kadłub wykonano metodą łupinową (przypominającą budowę orzecha). Polegała ona na tym, że na wstępie wykonywano zbrojenie z prętów stalowych, a potem nakładano płaszcz z betonu. Nad nim była warstwa pustki i następna zewnętrzna skorupa betonu. Grubość poszycia statku wynosiła 120 mm, odstęp grodzi poprzecznych wynosił 4,6m. Kadłub nie posiadał ani wręgów, ani ściągów usztywniających. Betonowano i wodowano go dnem do góry, a następnie odwracano i wypompowano wodę. Budowa pierwszego statku zajęła 12 miesięcy. Kadłub o długości 90 m, szerokości 15 m i wysokości 7,9 m, miał zanurzenie 6,5 m. Na jego budowę zużyto 786 m3 betonu i 519 ton stali. Gotowy kadłub ważył łącznie 2327 ton.

Po zwodowaniu statek przetransportowano w celu wyposażenia do Szczecina. Nadbudówki pokładowe były wykonane ze stali. Napęd zapewniały silniki Diesla o mocy 1200 KM, dzięki którym statek miał rozwijać prędkość 10,4 węzła. Wyposażenie statku do żeglugi trwało dalsze 13 miesięcy. Dzień przed próbnym rejsem statek B-1 został zbombardowany, a szkody były tak wielkie, że nie usunięto ich do końca wojny."

11.4.1944 Luftkrieg Deutschland
Luftangriff der 8. USAAF auf Stettin. Dabei werden der dän. Dampfer Emily (1568 BRT), die U-Boote U 902 und U 108 (Oblt.z.S Brünig), ein Unterwasser-Transportleichter sowie drei Fährprähme (AF 24, F 389 und F 300), ein Fährschiff und ein Hebeponton versenkt. (U 108 wird später gehoben und außer Dienst gestellt). Das Artillerie-Schulschiff Mars wird getroffen und brennt aus. Tender Usambara (8690 BRT), Motortanker Ulrich Finsterwalde (2947 BRT), Minensuchboot M 551, zwei Vorpostenboote (V 1603 und V 1605) und ein Fährprahm (F 222) werden beschädigt.
Źródło:
Württembergische Landesbibliothek Stuttgart



Jednym słowem - nie popływał sobie. Ot nowinka.
Zapisane

Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2362



« Odpowiedz #1 : 28 Lipiec 2008, 10:06:59 »

CDN
Zapisane

Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2362



« Odpowiedz #2 : 28 Lipiec 2008, 10:07:27 »

...
Zapisane

Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2362



« Odpowiedz #3 : 28 Lipiec 2008, 10:08:58 »

I nie tylko nazwę Mrugnięcie
Zapisane

V-12
*
Offline Offline

Wiadomości: 1723



WWW
« Odpowiedz #4 : 28 Lipiec 2008, 10:38:11 »

To była dosyć trudna akcja, przede wszystkim ze względu na to, iż nie było łatwo w takich warunkach utrzymać nasz żaglowiec blisko betonowca. Doszły do tego problemy techniczne związane ze spadającym wałkiem i potrzebą oczyszczania betonowca z ponad 60-letniego osadu. No, ale daliśmy radę, jeszcze nie domyłem rąk po farbie :) Opłaciło się :)
Zapisane

"Nie przekreślaj tych, którym nie udało się. Każdy ma prawo dostać szansę jeszcze raz." (Piotr Klatt)


http://www.riversedge.pl/ - Zapraszam na moją stronę z artykułami i galerią!
gryf127
*
Offline Offline

Wiadomości: 1892


« Odpowiedz #5 : 28 Lipiec 2008, 11:08:58 »

Czyli śmiało można powiedzieć - umarł król, niech żyje król - był bezimienny betonowiec, jest Finsterwalder.
Zapisane
Swaq
*
Offline Offline

Wiadomości: 1018



« Odpowiedz #6 : 28 Lipiec 2008, 11:12:53 »

Pierwsza i jednocześnie ostatnia litera Chichot Duży uśmiech
Zapisane

Keiner ist unnütz, er kann immer noch als schlechtes Beispiel dienen.
Mój blog: http://buchheide.blogspot.com
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #7 : 28 Lipiec 2008, 14:58:09 »

Po dopłynięciu do Ulricha chłopcy przygotowali "podróżny sprzęt malowniczego betonowca". Wówczas nastąpiło to, na co wszyscy czekaliśmy - pierwsza litera zaczęła powstawać spod ręki Mili
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #8 : 28 Lipiec 2008, 15:03:54 »

I powstała! Piękne "R" !
Ekipa była bardzo zgrana - część trzymała cumy, byśmy nie odpłynęli za daleko od betonowca, część trzymała szablony, a Mila malował. Również niewiasty odnalazły się podczas owych prac - podając w/w szablony Uśmiech
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #9 : 28 Lipiec 2008, 15:06:42 »

Powoli zaczął tworzyć się napis...
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #10 : 28 Lipiec 2008, 15:11:54 »

Pełen profesjonalizm -nawet oczyszczanie przed malowaniem było Uśmiech
Malarz Mila kilka razy zmagał się z problemem "Gdzie jest wałek"  Duży uśmiech (widać na zdjęciu). Sprzęt, choć nie był najsilniejszym ogniwem i ciągnęło go do wody, to do końca jednak wytrzymał.
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #11 : 28 Lipiec 2008, 15:32:51 »

Kolejne litery pojawiały się na betonowcu. Napis tworzony był od ostatniej do pierwszej literki. Oczywiście o żadnej pomyłce nie mogło być mowy  Duży uśmiech
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #12 : 28 Lipiec 2008, 15:34:02 »

Powstaje "T"...
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #13 : 28 Lipiec 2008, 15:37:22 »

Powoli chłopcy zaczęli zbliżać się do końca nazwiska...
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
anubiska
*
Offline Offline

Wiadomości: 1814


Cmentarolog


« Odpowiedz #14 : 28 Lipiec 2008, 15:38:53 »

Jeszcze tylko bardzo ważna kropka i pierwsza litera imienia...
Zapisane

"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób"
Strony: [1] 2 3 ... 9   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb i Fitek
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!