Portal Prawobrzeża Szczecina
03 Marzec 2021, 19:25:53 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
 
  Strona główna   Forum   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja   *
Galeria
Historie Prawobrzeża
Różne oblicza Cap Delbrück wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część I) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część II) wysłane przez Fitek
Klęskowo - Hökendorf (Część III) wysłane przez Fitek
Ratusz w Altdamm (Dąbiu) wysłane przez Fitek
Nazewnictwo Puszczy Bukowej i jej najbliższych okolic cz. 1 wysłane przez Fitek
Historyczny most niszczeje wysłane przez Fitek
Historia poczty w Dąbiu do 1945 roku wysłane przez Fitek
Garnizony Prawobrzeża- zarys historii wysłane przez Fitek
DOL Kliniska - lotnictwo wojskowe na Prawobrzeżu wysłane przez Fitek
Nalot na Załom (Arnimswalde) 11 kwietnia 1944 roku wysłane przez Fitek
Prawobrzeże w XIII wieku - Cedelin wysłane przez Fitek
Historia Fabryki Kabli „Załom” (obecnie Tele-Fonika Kable oddział Szczecin) wysłane przez Fitek
Zajezdnia Autobusowa „ Dąbie” na ulicy Struga wysłane przez Fitek
Wspomnienia z tragicznych czasów wysłane przez Fitek
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna wysłane przez Portal
Pomnik Pamięci Ofiar Wojen XX Wieku wysłane przez Fitek
Życie Załomia Rok XIV nr 22/23 1-31 grudnia 1987 - Nasi zasłużeni wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część II wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część I) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część II) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część III) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IV) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część V) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VI) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część VIII) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część IX) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część X) wysłane przez Portal
Wspomnienia komendanta wojennego m. Stary Dąb V - IX 1945 (część XI) wysłane przez Portal
Historia i opowieści z Jezierzyc – Niezapomniana Ojczyzna część III wysłane przez Swaq
Historia groty i parku Töpffera. wysłane przez Fitek
CZAS PIONIERÓW wysłane przez slazmi
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Hangarowa-Gryfińska  (Przeczytany 9722 razy)
Penetrator
Podziemne Prawobrzeze
*
Offline Offline

Wiadomości: 47



« Odpowiedz #15 : 10 Wrzesień 2008, 21:58:57 »

Ten to schron przeciwlotniczy, a konkretniej Luftschutz-Bunker.
Tamten to schron wartowniczy, też zabezpieczający przed odłamkami i falą uderzeniową powstała przy wybuchu, jednak jego zadaniem była przede wszystkim obserwacja danego obiektu.
Można też było prowadzić z niego ostrzał z broni krótkiej i długiej, ale nie był to typowy obiekt bojowy.
Zapisane

Zrzeszenie Głupków Wioskowych Szczecin
Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1704



« Odpowiedz #16 : 11 Wrzesień 2008, 09:57:47 »

Jak już wcześniej wspomniałem budowla ta jest obiektem kolejowym. To zakończenie ślepego toru. Co prawda brak przy nim niezbędnego oprzyrządowania (belki żelazne spięte w harmonię, które miały za zadanie odbierać część energii jadącego parowozu), sama budowla była hamulcem ostatecznym. Zazwyczaj takie masywne upory budowano w miejscach, w których lokomotywa lub pociąg mógłby stwarzać poważne zagrożenie, np przy mostach lub ulicach (tu ul. Gryfińska ). Poza tym nie widzę sensu w stawianiu schronu w miejscu najbardziej na stacji w Altdamm narażonego na bombardowanie (rozjazd dwóch linii kolejowych).
Zapisane
Penetrator
Podziemne Prawobrzeze
*
Offline Offline

Wiadomości: 47



« Odpowiedz #17 : 11 Wrzesień 2008, 15:51:30 »

Ok - to po co w tym obiekcie jest pomieszczenie? Jeśli możesz umieść zdjęcie jakiegokolwiek UPORKA z pomieszczeniem.
A sens? Może sam sobie odpowiedziałeś.... Może ukrycie dla osób obsługujących ten rozjazd + rogatki...
Zapisane

Zrzeszenie Głupków Wioskowych Szczecin
mavr
*
Offline Offline

Wiadomości: 2201


« Odpowiedz #18 : 11 Wrzesień 2008, 23:27:56 »

Schrony przeciwlotnicze buduje się przy obiektach;
a) istotnych z punktu widzenia militarnego
b) trudnych do zamaskowania/ przeniesienia
Obiekty kolejowe spełniają oba kryteria.
Ale niech bedzie że to uporek LSR-kowaty albo LSRka uporkowata Duży uśmiech
Zapisane

Historia jest jedna. Nie dzieli się na polską i niemiecką. Głupcem jest ten kto sądzi, że historia jest czarno-biała.
Mila
Moderator
****
Offline Offline

Wiadomości: 3069



« Odpowiedz #19 : 11 Wrzesień 2008, 23:32:17 »

Schrony przeciwlotnicze buduje się przy obiektach;
a) istotnych z punktu widzenia militarnego
b) trudnych do zamaskowania/ przeniesienia
Obiekty kolejowe spełniają oba kryteria.
Ale niech bedzie że to uporek LSR-kowaty albo LSRka uporkowata Duży uśmiech
Czyli, że tak powiem...
A może po prostu "Uporek" został przekształcony w LSR (lub odwrotnie)?
 Duży uśmiech
Duży uśmiech
Zapisane

- - - - -
Warto być przyzwoitym, ale się nie opłaca. Opłaca się być nieprzyzwoitym, ale nie warto (Władysław Bartoszewski)
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #20 : 12 Wrzesień 2008, 07:02:51 »

To ja mam pytanie (byliście w środku?). Tyle razy widziałem ten obiekt (dawno temu) i powiem wam że prowadziły do niego tory, do samego końca.
Zapisane

Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1704



« Odpowiedz #21 : 12 Wrzesień 2008, 07:16:51 »

Ok - to po co w tym obiekcie jest pomieszczenie? Jeśli możesz umieść zdjęcie jakiegokolwiek UPORKA z pomieszczeniem.
A sens? Może sam sobie odpowiedziałeś.... Może ukrycie dla osób obsługujących ten rozjazd + rogatki...


Nie jest to pomieszczenie lecz komora, którą wypełniało się piachem. A co do obsługi rozjazdu nikt na miejscu nie przekładał rozjazdu, odbywało się to za pomocą cięgieł stalowych, które za pomocą wajch z przeciwciężarem umieszczonych w nastawni można było ze znacznej nawet odległości przekładać. To samo dotyczy zarówno rogatek jak i semaforów.
Zapisane
Penetrator
Podziemne Prawobrzeze
*
Offline Offline

Wiadomości: 47



« Odpowiedz #22 : 12 Wrzesień 2008, 18:07:40 »

OK - oporek. OK - komora, tylko... po co tam sa schody?.
I dlaczego nie ma śladów mocowania "oprzyrządowania (belki żelazne spięte w harmonię, które miały za zadanie odbierać część energii jadącego "parowozu)? No chyba, że ja go nie widzę...

Ps. Więcej teraz tam śmieci, niż ewentualnego piachu....
Ps2. Bardzo proszę o zdjęcie takiego obiektu jako czynnego oporka.
Zapisane

Zrzeszenie Głupków Wioskowych Szczecin
Fitek
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2363



« Odpowiedz #23 : 13 Wrzesień 2008, 15:38:31 »

Czyli, jak były schody (są), to bunkier jak nic. Ot ciekawostka, może taki jedyny na Prawobrzeżu. Trzeba działać.
Zapisane

Czarny
*
Offline Offline

Wiadomości: 1704



« Odpowiedz #24 : 16 Wrzesień 2008, 09:58:40 »

Musze przyznać, że czytając powyższe wątki nabrałem trochę wątpliwości. Jednak na 100% mogę powiedzieć, że budowla ta służyła jako uporek. Była końcem toru. Co pamiętam osobiście, jak też i inni kolejarze, których pytałem. Co do innej funkcji tej budowli można jedynie snuć przypuszczenia. Jeśli był to również schron to może jest to przykład maskowania pionowego?
Zapisane
gryf127
*
Offline Offline

Wiadomości: 1893


« Odpowiedz #25 : 25 Kwiecień 2013, 10:41:42 »

Tu zaszła zmiana  Mrugnięcie
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.6 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Modyfikacja i przystosowanie przez rwpb
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!